LeisureLevi
Ik heb enkel nog maar de versie uit EPCOT gedaan en ik vond dat de versie in Parijs daar heel veel op leek. Ik hoorde ook dat alle versies na EPCOT op die versie gebaseerd zijn. De animatronics zijn verder ook niet meer met geprojecteerde gezichten maar met gewoon normaal bewegende gezichten (al dacht ik, maar dit ben het niet zeker, dat EPCOT deze ondertussen ook heeft). Ook het ritverloop is gelijkaardig.
Over het themagebied: dit is werkelijk prachtig, op de tweede dag ben ik achter de attractie gepasseerd met de auto en dan besef je pas met hoeveel grootsheid, zorg en detail het "zichtbare" deel gebouwd is. Dit is echt een ongekend niveau voor het studio's park. Alle details kloppen. De darkride is fenomenaal en als eenmaal de storingen opgelost zijn zal deze uitbreiding voor de nodige spreiding van de bezoekers zorgen in het park, wat echt noodzakelijk was.
Het showtje op het meer is vermakelijk maar niet meer dan dat. Doordat ze met echte boten werken en niet met drijvende platformen is het niet altijd duidelijk te zien (zelfs op de eerste rij). Ook het verhaal is een beetje vergezocht. Ik begrijp vrij goed Engels en een beetje Frans dus ik kon alles goed volgen maar als je één van deze talen niet beheerst wordt het moeilijk om het "verhaal" echt te begrijpen. Ik zag één keer de versie met animatronic en één keer met poppenspeler (het weer was toen slechter, dus het zou daar mee te maken kunnen hebben). Ik begrijp de hype rond de animatronic maar voor dit showtje biedt het niet echt een meerwaarde omdat je echt veraf staat en zoals eerder gezegd, als de boten draaien zie je werkelijk niets van Olaf. Ik begrijp dan ook niet waarom ze voor deze show niet een soort "Samson & Gert" oplossing gezocht hebben waarbij de poppenspeler onderin de boot zat.
Verder hebben wij op openingsdag gegeten bij het Zweedse restaurant (de naam weet ik niet, sorry :-D). Ik ben een vrij kleine eter en heb meestal genoeg aan een kindermenu. De zalm was lekker en ook het ijsje die je erbij kreeg was van redelijk goede kwaliteit (en mooi geserveerd met Frozen sprinkles en een Olaf chocolaatje). Op openingsdag om 18 uur was het restaurant maar voor de helft gevuld dus ik vermoed dat de populariteit nog zal moeten toenenemen
Tot zover het goede nieuws. Deze uitbreiding markeert voor mij persoonlijk de start van een ombouw en geen transformatie. Het meer en de nieuwe laan zijn belachelijk groot en voelden op dag 2 al redelijk leeg aan op sommige momenten. Disney probeert dit op te lossen door wat entertainment te recycleren van het Music Festival van vorig jaar (met de bizarre show van Rapunzel en Flynn en de fanfare van Minnie Mouse doen ze een verdienstelijke poging). Ook lopen er op de laan de rond het meer wat characters (bij ons was dat bijvoorbeeld Alice en de Hoedenmaker die naar de vissen van Adventure Bay stonden te kijken).
Er zijn mooie tuinen, prielen en veel gezellige bankjes en plekjes rond het meer maar echt veel avontuur is er buiten Frozen niet. Ook de prachtig uitgewerkte theekopjes van Tangled zijn geen meerwaarde op deze laan. Met een wachttijd van rond de 20 minuten op openingsdag geven wat mij betreft ook de bezoekers een duidelijk signaal dat niemand hierop zat te wachten.
Wat mij het meeste stoorde aan deze hele uitbreiding is het feit dat je nog steeds met een studio park te maken hebt. Doorheen de jaren heeft Disney ontzettend veel moeite gedaan om het studio-deel te vergroenen en te verfraaien en daar zijn ze wat mij betreft aardig in gelukt. Door nu achter die studio's een nieuw deel te openen kom je ook in een deel van het park waardoor je zicht hebt op de achterkant van heel veel attracties (Tower Of Terror, Flight Force, Toy Story playland, Ratatouille, Stunttheater... en heel eerlijk. Die attracties zijn absoluut niet gemaakt om langs deze kant te bekijken. Dit geeft een soort backstage gevoel dat je alleen wil als je bewust aan de buitenkant rond het park zou rijden/wandelen maar niet iets wat je in het park wil zien. Ik besef dat het jonge groen er binnen enkele jaren al wat grootser zal uitzien en hopelijk al een deel zal oplossen maar het huidige contrast is voor mij persoonlijk te groot.
Om toch met een positieve noot te eindigen: de avondshow op het meer is geweldig! En doordat alles ontzettend ruim is zal je altijd een goed plaatsje hebben. Ik ben vooral benieuwd of Disney jarenlang twee avondshows zal aanbieden of dat we vanaf volgend jaar geen keuze meer moeten maken en Disney voor ons zal kiezen welk park tot het donker open blijft?