Bernhard35 Dat gebeurt zeer regelmatig, elke 3 jaar wordt al het water er uitgepompt zodat de staalkabel van de boten vervangen kan worden. Het duurt dacht ik 1 dag en nacht voor al het water er uitgepompt is.
De vaargeul zelf is gewoon beton en heeft eigenlijk quasi geen onderhoud nodig, de boten eerder dan de vaargeul zelf.
Een project van deze grootte zie ik menig park niet meer doen - niet omdat ze het niet kunnen betalen, maar vooral omdat alles op voorhand al dusdanig doorontwikkeld is dat voor de eerste spade de grond in gaat, al veel bepaald is. Bij de Fata Morgana waren veel ontwikkelingen nog door aan het gaan tijdens de bouw zelf.
Maar ik denk dat we bijvoorbeeld een Symbolica niet moeten zien als iets wat minderwaardigs is aan de Fata Morgana, maar vooral heel anders. Wat de Fata Morgana voor mij zo geweldig maakt, is de authenticiteit en hoe alles in mekaar haakt. De details, de authentieke zaken zoals de gebruikte tegels en rekwisieten, de geweldige muziek.
Wat wel mooi is om te zien, is hoeveel werk er in de laatste 2 maanden gebeurd is in de Fata - het gaat dan wel enorm hard voor sommige scenes.