Met dank aan @John kon ik vandaag een uurtje of twee de Apple Vision Pro beleven. Hier een paar eerste indrukken / dingen die mij opvielen:
Vormgeving en zitcomfort
- Kleiner en verfijnder product dan verwacht;
- Zwaar;
- Degelijke materialen en texturen;
- Ondanks de glazen voorkant voelt het niet fout om het vizier constant met je vingers vast te pakken. Het is minder een vingervlekkenmagneet dan je zou denken;
- Beter zitcomfort dan verwacht. Je kunt tweaken in grofweg 4 opties: De vooraf 'persoonlijk' aan te meten lichtgrijze band die direct op het vizier klikt, de twee verschillende donkergrijze opzetstukken die daar bovenop zitten en tegen je gezicht aan rusten (de een iets dikker dan de ander), de twee verschillende hoofdbanden (fraaie design versie van de foto en de rudimentaire versie die ook over de bovenkant van je hoofd gespannen is) en de mate van strakheid waarop je een van die banden instelt. Voor mij werkte het dikkere donkergrijze opzetstuk i.c.m. de rudimentaire over-het-hoofd-hoofdband het best;
- Het vizier en de lichtgrijze en donkergrijze band zitten magnetisch aan elkaar vast, dat klikt heerlijk soepel in en uit elkaar, maar het voelt wat fragiel bij het op- en afzetten van de bril;
- De accu zit nu nog aan een kabel, dat wil je natuurlijk liever niet, maar je stopt dat ding net zo makkelijk in je broekzak als je telefoon dus in the end kun je gewoon vrij door een kamer bewegen.
Gebruik
- Bij de allereerste keer gebruik moet je je handen scannen en de camera's op je ogen afstellen. Dit gaat relatief vlot en brengt je al meteen in de fameuze Apple mood - high end en persoonlijk;
- Als je hem opzet zie je in eerste instantie gewoon de wereld om je heen en dat voelt magisch. Het is nog nét niet zo mooi als hoe je eigen ogen de wereld laten zien - vooral wat donkerder. Ook andere schermen in de ruimte (TV, je telefoon) zien er niet zo fraai uit. Maar overall is de representatie van de wereld om je heen zeer scherp, vloeiend en zonder vertraging. Je kunt praktisch alle dingen in de fysieke wereld ermee blijven doen. Pas als je hem na langer gebruik af zet, heb je door hoeveel mooier je ogen eigenlijk alles laten zien;
- Voor het kijken naar de wereld om je heen hoef je je ogen niet anders te gebruiken dan normaal. Hoewel de schermen op slechts X cm van je ogen af zitten, zorgen de lenzen ervoor dat je het idee blijft houden alsof je de verre diepte in kijkt. Je ziet wel een soort zwarte rand aan de buitenkant van je gezichtsveld alsof je door een verrekijker kijkt, maar deze is minder aanwezig dan ik had verwacht;
- Als je drinkt of eet en daarbij een glas of stuk bestek naar je mond brengt, merk je dat je in een zone rondom de bril komt die niet helemaal 100% gekalibreerd is met de realiteit - je mond zit een centimeter of 3 verder naar achteren dan je zou verwachten en kortstondig grijpen je lippen even in het luchtledige. En nee, ik heb niet geknoeid;
- De user interface gebruiken vereist wat kennis vooraf, maar wordt al snel intuïtief (ook weer des Apple). Je moet weten dat iets selecteren simpelweg kijken is en klikken simpelweg knijpen met je vingers is. Vervolgens moet je ook weten waar bepaalde selectieknoppen zitten (schermen vergroten, verplaatsen, weg klikken, terug gaan in menu's) maar dat is allemaal een kwestie van proberen en binnen een paar uur ben je ermee vertrouwd;
- Tekst invoeren kan op 3 manieren: middels een geprojecteerd toetsenbordje waar je met 1 vinger letters in kunt typen, middels het kijken naar die letters en vervolgens knijpen met je vingers voor elke letter, of simpelweg dicteren (vooralsnog enkel in het Engels);
- Geluid is 3D - het komt vanaf de plek waar je het verwacht. Staat de videoplayer links van je dan hoor je ook daar het geluid, selecteer je iets dat voor je neus zweeft hoor je ook daar het bevestigende geluidje vandaan komen;
- Het apparaat is zoals elk ander apparaat onderdeel van je Apple eco systeem. Foto's die je maakt komen in je filmrol en dat is dezelfde als op je telefoon of iPad. Ook kun je simpelweg foto's of video's delen middels Airdrop met andere Apple gebruikers om je heen.
Apps
- Environments, de werelden die je als achtergrond kunt instellen als je je ding gaat doen, zijn prachtig. Haarscherp, 3D, met ongeveer een vierkante meter aan bewegingsruimte. Met de digital crown knop kun je de mate van immersiviteit instellen (van een ovalen achtergrond achter je apps tot volledig 360 graden om heen). Als iemand anders in de kamer je aankijkt zie je die persoon door de omgeving heen schijnen, als je gaat wandelen en er staan objecten in de weg waar je tegenaan dreigt te lopen doemen deze ook op in je environment. Van je eigen lichaam zie je altijd je eigen handen en armen, dat gaat meestal best goed, soms ziet het er wat funky uit;
- Je kunt de indeling van je workspace zo gek maken als je zelf wil. Slechts 1 venstertje op laptopformaat voor je neus, of all the way je hele woonkamer behangen met aan elke wand en op elke tafel een andere app die video speelt;
- Persoonlijke gamechanger is wat mij betreft je laptop koppelen aan de Vision Pro. Je scherm zweeft dan plots voor je neus als een 30 inch 4K scherm en je hebt de mogelijkheid om rondom nog andere Vision Pro apps te openen, die je ook gewoon met muis en toetsenbord van je laptop kunt bedienen;
- De Disney+ app heeft een theater modus waarbij het lijkt alsof je in een echte bioscoopzaal zit, compleet met bioscoopstoel om je heen en tafeltje naast je. Dit werkt zo overtuigend dat ik de iPhone in mijn hand bijna op dat in het echt niet aanwezige tafeltje had gelegd;
- YouTube heeft nog geen eigen app, maar vanuit de browser werkt het allemaal even goed. De eyetracking is dusdanig secuur dat je moeiteloos alle kleine knopjes van de videoplayer kunt bedienen, of doorheen de tijdlijn van de video kunt scrollen zoals je het met een computermuis gewend zou zijn;
- Apps van derden voelen allemaal nog een beetje in een soort demonstratie mode te zitten, ze maken leuk gebruik van de functionaliteiten maar volgens mij zitten we nog wat te vroeg in de cyclus om hier al meningen over te geven. Ik zag dino's de kamer in wandelen, sterrenstelsels en een DJ booth, dat is allemaal leuk voor 1 keer maar de killer apps moeten nog komen (ik denk dan aan gaming of creatie).
Impact
- Je voelt je met het apparaat op je hoofd wel echt afgesloten van de mensen om je heen. Dat komt simpelweg omdat je weet dat anderen je zien zitten met zo'n unit op je hoofd. Als er iemand anders de kamer in gewandeld komt wil je toch even sociaal zijn en oogcontact maken, of op zijn minst zeggen dat je ziet dat iemand er is. Ik ben benieuwd of dit nog gaat wennen, net als hoe we nu vaak zonder gene door blijven tappen op onze telefoons, of dat de technologie nog verbeterd gaat worden en je straks echt de ogen van de gebruiker doorheen de bril kunt zien. De feature die Apple nu namelijk heeft om je ogen te projecten op de buitenkant van de bril, is by far nog niet daar waar het moet zijn voor deze kwestie;
- Anderen horen ook wat jij hoort (vanzelfsprekend niet zo luid) omdat de speakers slechts bij je oren zitten en niet erin. En jij hoort de wereld om je heen. Dat breekt de immersiveness een beetje maar is aan de andere kant natuurlijk weer fijn omdat je kunt blijven communiceren met de buitenwereld;
- Na een uur gebruik voel je het wel aan je ogen, maar ik denk dat dit nu voornamelijk nog te maken heeft met het feit dat alles nieuw is. Je ogen schieten nu nog alle kanten uit om te ontdekken en ik ga ervan uit dat dit minder wordt als je eenmaal je setups hebt gevonden;
- Na een uur gebruik voel je eveneens aan je neus en wangen dat je het ding gedragen hebt. Minder intens dan verwacht hoor, maar ik verwacht dat de huidige accuduur op dit moment onbewust afgestemd is met je fysieke uithoudingsvermogen.
Sinds de eerste iPad ben ik niet meer zo hyped rondom een stuk technologie geweest als nu, dus we leven weer in spannende tijden voor de markt als je het mij vraagt. Gaat dit apparaat het verschil maken tegenover alle andere virtual reality brillen die vooralsnog redelijk niche gebleven zijn? Persoonlijk hoop ik het wel, want ik zie zoveel potentie. In mijn ideale wereld hebben we straks keuze voor contrast, tussen ofwel digitaal uren slijten ofwel volledig analoog uren slijten. Kies je ervoor om zo'n ding op je hoofd te zetten en digitale media te consumeren, of kies je ervoor om de pixels aan de kant te leggen en te genieten van de schoonheid van printjes aan de muur, echte boeken en mensen, echte natuur?
Wat het apparaat nu nog aantrekkelijker zou kunnen maken:
- Gedeelde belevingen - samen naar dezelfde dingen kijken;
- Een minder aanwezige barrière tussen jou en de mensen om je heen;
- Opslaan van workspaces (je moet nu iedere keer de schermen opnieuw rangschikken);
- Echte killer apps binnen bijvoorbeeld gaming of creatie (persoonlijk kijk ik uit naar een ProCreate achtige app om digitaal te tekenen zoals ik nu al op de iPad doe);
- Een vriendelijker prijskaartje.
Tot zover even! Benieuwd waneer ie in Europa en Nederland komt.