Inmiddels ben ik een weekje of twee in het bezit van de iPhone 15 Pro Max. Dit omdat ik in de presentatie zoveel toffe features zag met betrekking tot het camerasysteem, dat bij de iPhone 11 blijven haast als crimineel voelde. Voor iemand die zoveel met dat ding fotografeert als ik althans.
En hij stelt niet teleur! Ondanks dat ik er nog niet echt mee heb gereisd of een dagje goed mee de hort op ben gegaan, heb ik toch al wat kiekjes om te delen die de mogelijkheden enigszins laten zien.
Nachtfotografie uit de losse hand. Ging al alleraardigst, nu met nog minder ruis dan voorheen en ook beschikbaar met de groothoeklens. ISO 1600 hierboven, zag in de presentatie dat ie zelfs ISO 5000 aan kan. Ik begon met fotograferen in een tijd dat ISO 400 al teveel gevraagd was op een medium sized compact camera. Way to go.
Tot 5x optisch zoomen (120mm), ook bij matig licht. Een langverwachte functie op mijn telefoon. Het kan zich nog niet meten met de 30x optisch (840mm) die ik op mijn reguliere compact camera heb, maar dit biedt ineens zoveel meer creatieve mogelijkheden dan voorheen met betrekking tot toffe uitsneden opzoeken in een fotosessie.
Macro lens in actie! Moet ik hier nog meer over zeggen. Tot twee centimeter afstand van objecten scherp te stellen. Heel fijn.
Foto's gefotografeerd in portretmodus zijn nu ook achteraf te bewerken op het vlak van scherpte diepte. Je kunt de diafragmawaarde achteraf nog verhogen of verlagen en het focuspunt ook naar wens veranderen. Dit werkt merk ik vooral goed bij het fotograferen van gezichten, bij objecten zoals hier heeft ie toch wat meer moeite met het herkennen van de grenzen. Maar het is al heel prettig dat je bij het maken van een portretfoto niet meer alle info van de achtergrond weg hebt gegooid door daar niet op scherp te stellen.
Over weinig info weg gooien, het kon al deels met de 14 Pro Max, maar fotograferen op 48 MP in RAW behoort nu ook tot de mogelijkheden. Je moet deze optie wel even ontgrendelen in het instellingenmenu. Zoals in deze screen te lezen valt zijn er beperkingen - ingezoomd of in nachtmodus gaat je resolutie toch weer omlaag. Check ook even de insane stats onderin van 60 fps 4K ProRes filmen - Ik schreef ruim 750 MB weg voor 9 seconden film. Direct op een externe HDD overigens, die je met USB-C nu direct kunt aansluiten op je iPhone.
Maar goed, bij 48 MP RAW rolt zoiets eruit. Een DNG file van in dit geval 98 MB.
Open je die met Photoshop op je computer, dan krijg je het walhalla waar iPhone fotografie voor mij tot op heden nog in tekort schoot - alle belichtingsdata is netjes opgeslagen en gelijk een dirigent van een orkest kun je nu elk instrumentje afzonderlijk afstellen zoals je zelf wil. Heel fijn!
Dus ik ben blij!
Ik durf mijn gewone camera nu (bijna, moet er nog even aan wennen) definitief thuis te laten als ik op reis ga. Van enkel fun snapshots in 2008 naar een volwaardig intuïtief camerasysteem op je telefoon in 2023! Woei!