Ola,
Zelf ben ik al jaren een trouwe Twitteraar. Maar de afgelopen tijd door al die plotsklapse veranderingen en veranderende visie over wat voor platform ze er van gaan maken, ben ik afgehaakt.
Nu zijn er een aantal alternatieven te vinden en mijn oog is gevallen op Bluesky en steeds meer mede Twiteraars met mij. Dit is een Twitter alternatief zoals Twitter had horen te zijn. Het is dan ook opgericht door de oud directeur van Twitter. Dus Bluesky voelde direct heel herkenbaar. Het is een mooie cleane app en er is ook geen een reclame te vinden. Er is zelfs al belooft dat deze er ook niet gaat komen en dat ze via andere wegen de kosten willen gaan dekken. Dit is terug te lezen op de blogpost op de eigen site. Daarnaast is Bluesky een open gedecentraliseerd netwerk alleen voelt het veel minder ingewikkeld en lelijk aan als Mastodon.
Het aantal gebruikers groeit gestaag, dit komt omdat ze nog in een soort van bèta fase hangen, ondanks dat de apps wel gewoon via de app stores te downloaden zijn. Zo is er een wachtlijst of kan je het netwerk betreden wanneer je een invite code hebt gekregen van een bekende.
Nu zijn daar de meningen over verdeeld of dit nou juist goed is of niet. Ook is het niet geheel duidelijk of dit er ooit wel af gaat. Maar in mijn opinie is het iets goeds. Want wat ik merk is dat er zorgvuldig met de invite codes wordt omgegaan. Zo nodigen mensen veelal bekenden van hun uit en of mensen die ze interessant vonden en al interactie mee hadden op Twitter over bepaalde onderwerpen. Dus eigenlijk werkt het hele invite code systeem als een soort natuurlijke barrière voor alle niet leuke mensen en houdt het ook bots en andere ellende tegen. Ook is het krijgen van een invite code als lid vrij zeldzaam, de eerste kreeg ik nu na 10 dagen op het platform te zijn en eerder kreeg een ieder elke twee weken weer 1 code, de frequentie is als ik het goed heb begrepen nu al wel opgeschroefd naar 1x per week. Dus zo zijn de meeste mensen dus zuinig en keen aan wie ze hun volgende invite code geven, wat er nu dus voor zorgt dat er steeds mensen op belanden die serieus willen rondkijken en er ook redelijk actief posten. Daarnaast is de interactie nu nog veel groter omdat de groep Nederlanders die erop zitten nog klein is.
Nu heb ik gemerkt dat ik nog amper mensen uit het pretpark wereldje vind daar en heb ik besloten om met mijn invite codes, mensen uit mijn geliefde community te willen uitnodigen bij interesse:
Dus hou je van Twitteren en baal je van al die veranderingen die daar nu plaatsvinden, vind je het nu of al veel langer niet meer ‘jouw’ platform? Wil je ook een Twitter alternatief proberen en vind je het leuk om een early adaptor te zijn en om dus een nieuw social media platform te ontdekken en actief te gaan gebruiken? Laat het hieronder even weten en dan kan ik je wellicht snel of wat verder in de toekomst van een invite voorzien.
_Status van het platform op dit moment: Bekenden die iets hebben aangemaakt en aan het proberen zijn (de één actiever dan de ander):
- Michiel Veenstra
- KINK
- Erwin van der Zande
- Bright
- Daniël Verlaan
- Joost Schellevis
- Omroep Flevoland
- Georgina Verbaan
- Loekiloeki / HierisDavy (hier van het forum)
- Dennis (hier van het forum)
- Brigitte13e (Me! Je verwacht het niet 😜)
Voor de rest zijn er mensen uit de tech, media en cultuur hoek te vinden. Zoals IT’ers, developers, (freelance en landelijke media)journalisten, (column)schrijvers, schilders en fotografen te vinden. De Nederlandse groep is nu nog klein en iedereen doet er (nu nog) lief tegen elkaar, ook lijkt men meer interactie te hebben met elkaar, dat krijg je natuurlijk als iedereen zijn eigen netwerk/vrienden uitnodigt. Dus dan weet je een beetje wat je op dit moment kan verwachten._
Het zal mij benieuwen of de stroom naar Bluesky vanaf Twitter, nu X, zich doorzet of dat iedereen de gekke kronkels van X blijft slikken zoals we dat wel vaker zien als mensen al op een social media platform zitten. Maar in ieder geval ben ik zelf wel blij dat ik deze gevonden heb en is deze van de start-ups die ik al eens heb geprobeerd (en ten onder heb zien gaan), het verst van alle eerdere probeersels. 😄👍🏻 Benieuwd hoe jullie er over denken… 😄😁