@ppc-anoniem-2
Wat betreft de platenspeler aansluiten kan ik je niet helpen maar zo te zien heeft Tonnie je al voorzien van een antwoord.
Verder ben ikzelf zeer tevreden over de Sonos Arc met bijbehorende achterspeakers (2x Sonos One) die ik hier thuis heb staan.
Installatie van die apparatuur is kinderspel en is met een kwartiertje gepiept.
Let wel op bij bijvoorbeeld Netflix als je gebruikt wilt maken van de hoogste audiokwaliteit dat je dan wel het duurste abonnement moet hebben, dan krijg je indien mogelijk in de film het geluid ook in Dolby Atmos.
Zelf dacht ik eerst ook dat Dolby Atmos geen must hoefde te zijn, maar nu in het zo thuis ervaren heb wil ik niets anders meer bij een film.
Wat de Sonos Arc belooft maakt het echt waar, je zit midden in de actie qua geluid en soms vergissen wij ons thuis nog wel eens dat er ergens in de keuken iets valt, en blijkt het geluid gewoon van die Sonos te komen tijdens een film of televisieprogramma.
Mocht je voor de Sonos Arc gaan en je monteert hem aan de muur hou er wel rekening mee dat de soundbar dan herkent dat hij aan de muur hangt waardoor de lage tonen dan wat minder worden, om resoneren van de muur te voorkomen en dus ook overlast voor de buren.
Dan is het aanschaffen van een Sonos subwoofer een overweging om erbij te nemen.
Zelf heb ik mijn Arc vrij staan op een tv meubel en de lage tonen kunnen voluit hun benen strekken in dat geval.
Ander voordeel is ook dat via de App van Sonos je het geluid met 1 druk op een knopje kan aanpassen naar laten we zeggen de avond/nachtstand.
Hierdoor past de soundbar het geluid vanzelf aan aan de akoestiek in de kamer waar het systeem staat en heb je in de late uurtjes nog steeds goed geluid, zijn de stemmen goed hoorbaar maar zijn de effectgeluiden zoals explosies of brullende motoren iets meer naar de achtergrond, wederom ook weer met oog op geen overlast veroorzaken naar de buren.
Ook bedenk ik mij nu dat met de streamingskwaliteit tegenwoordig die aanzienlijk beter aan het worden is dat het misschien een overweging is om de platen te digitaliseren of de albums als ze al digitaal zijn in een playlist te zetten van Spotify of Apple Music.
Zelf heb ik Apple Music, en ook dat is via onze smart tv en dus de Sonos aan te roepen, en ook daar zijn wij dik tevreden over.
We zijn geen "audiofielen" maar de muzieksmaak hier is erg breed, van muziek uit de 60's tot disco tot lekkere stampende beats van een Armin van Buuren bijvoorbeeld komt hier voorbij en ook bij de wat oudere muziek is het naar onze smaak dik in orde qua geluidskwaliteit.
Ander voordeel van een soundbar gebruiken is dat het geluid van televisieprogramma's aanzienlijk voller klinkt, logisch natuurlijk want je hebt niet meer te maken met die kleine prutspeakertjes die in een platte tv zitten.
Dus de klacht bij muziekprogramma's dat ze slecht gemixt zijn verdwijnt in ons geval met de Sonos Arc als sneeuw voor de zon.
Nu word er ten alle tijde stereo uitgezonden bij programma's zoals The Voice of Holland, Wie is de Mol, The Masked singer om er maar een paar te noemen, maar de Sonos Arc weet daar feilloos een vorm van surround te maken.
Dus bijvoorbeeld bij het programma wie is de Mol? komt de spraak gewoon lekker van voren, en komt de muziek van alle kanten.
Een leuk foefje, niet perse nodig, maar het maakt een programma wel heerlijk "immersive"
Ook met streamen naar de televisie toe van een mobiel apparaat (in ons geval een Apple iPhone of iPad) weet de smart tv die wij hebben fantastisch mee om te gaan, maar ook qua geluid weet die Sonos Arc er fantastisch mee om te gaan en maakt er dan ook wederom weer een surroundachtig geluid van.
Je merkt het al, ik ben zwaar enthousiast over de Sonos Arc, ja het kost een paar centen maar dan heb je ook wel wat in huis.
En dankzij het slimme instellen op de akoestiek in huis (een foefje wat kan met de iPhone) hebben we tot op heden geen enkele klacht gehad van de buren, zelfs niet als we bewust het volume even wat harder zette om te kijken tot hoever we konden gaan qua volume, de buren hoorde praktisch niks.
Dus het is de investering zeker waard.
Als het budget niet toereikend is voor de Sonos Arc, ik las destijds toen wij aan het oriënteren waren ook goede verhalen over de soundbars van Samsung, maar daar kan ik je helaas niks over vertellen.
(Edit)
Aanvulling:Mocht je overwegen de achterspeakers aan de muur te bevestigen, ga niet voor een duur beugeltje van Sonos, wij kochten van een onbekend merk een qua uiterlijk gelijkwaardige muurbeugels voor nog geen 40 euro, net zo goed en de speakers hangen er prima op!