ASF De chiptekorten hebben niet alleen invloed op de gaming markt maar ook in de auto-industrie is het een groot probleem geworden. Hierdoor mag je in de ergste gevallen tot een jaar mag wachten voordat je een nieuwe auto geleverd krijgt.
Ow ja, klopt, en het lijkt erop dat intussen zelfs bedrijven zoals Apple die tot nu toe redelijk buiten schot waren gebleven ook wel last hebben van het chip tekort en productie problemen bij nieuwe onderdelen. Ik ben er intussen wel van overtuigd dat we nog steeds met een M1 chip zitten in 2 varianten uit noodzaak, en niet uit luxe. En dat dit ook de reden is dat MacBooks nog niet verder zijn geupdate.
Ook DELL ondervind hinder, de zakelijke laptops die we kregen hier waren bijna 1,5 maanden vertraagd door de chip tekorten dus het is zeker niet alleen de game markt. Maar het lijkt er wel op dat die 3x zo hard getroffen zijn. Als je zo erg de vraag niet aan kan dat nieuwe voorraden binnen minuten weer weg zijn na het aanbieden dan is het wel heftig.
En voor de auto industrie . . .
Het tekort is het gevolg van de massale annulering van bestellingen van chips door autofabrikanten, toen de vraag naar auto's instortte door de coronacrisis. Toen de vraag naar nieuwe auto's zich sneller dan verwacht herstelde, moesten de autoproducenten achteraan aansluiten en bleek dat de wereldwijde vraag naar chips in de tussentijd enorm was gestegen.
Bron : NOS.nl
. . . die hebben door een inschattingsfout zichzelf in de voet geschoten, en ik twijfel of dat ook de oorzaak was bij de game-markt / computer markt. Ik denk dat Sony en Microsoft (en DELL en HP en Apple en . . . . .) geen afbestellingen hebben gedaan (naar aanleiding van Corona) maar misschien zelfs wel hebben gevraagd om op te schalen op dat moment.