broodje123 Want straks valt er een hele markt misschien weg voor Facebook, namelijk alle mac, ipad, en iphone apparaten.
Dit is natuurlijk ook maar gedeeltelijk waar. Waar iOS op het moment de beperkingen probeert aan te leggen is het ongebreideld zoeken in de cookies en andere web-historie door platformen als Facebook, Instagram, Youtube en Google. Ook het vanzelfsprekend krijgen van je locatie data is er op dat moment niet meer bij, en als ze wel die data krijgen dan kan je er nog voor kiezen of ze grove data krijgen (cell tower based min of meer) of detail data (gps based) krijgen waardoor je niet meteen hoeft vrij te geven waar je bent op 5 meter nauwkeurig.
Ook mogen deze platformen je web activity niet meer standaard tracken en daarmee verliezen ze inderdaad een stuk inzicht in je recente surfgedrag en wat jij verder buiten hun platformen nog doet op je device. Maar om dan gelijk te zeggen dat de hele markt voor Facebook weg is gaat wel heel erg ver.
Ik denk, met de gegevens die Facebook van je verzamelt op alle apparaten waarop je Facebook bekijkt (en dat is waarschijnlijk ook wel eens op een laptop e.d.) en daarbij ook de acties die je onderneemt binnen het platform (likes / comments / bezoek pagina's) dat ze al een aardig profiel van je kunnen opbouwen om daarop de advertenties toe te passen. Het enige verschil is dat wanneer je op Google naar matrassen zoekt dat Facebook dit niet meer direct te weten komt. Tenzij je de matrassen-gigant daarna ook op Facebook bekijkt om daar klant reacties terug te vinden.
Dus ik snap je schrikbeeld, maar ergens denk ik dat het wel prima is dat de internetgiganten een beetje beperkt worden in het maar ongebreideld kunnen verzamelen van alle informatie die op je apparaat / apparaten te vinden is.