Michael Vind je? Het is volledig normaal geworden om met leugens en desinformatie politiek te bedrijven.
Dat is waar, en Trump is daar een uitstekend voorbeeld van. Maar laten we ook kijken naar de maandenlange campagne van de Democraten waarin ze probeerden te bewijzen dat Trump Russische connecties had. Dat bleken uiteindelijk ook leugens, maar het heeft de polarisatie nóg meer vergroot. De framing en leugens komen van beide kanten (hoewel Trump het wel heel bont maakt) en het leidt allemaal tot niets.
We kunnen klagen over extreem conservatieve Republikeinen, maar dat die mensen er zijn is een gegeven. Dan moet je er slim mee dealen en dat doen de Democraten in mijn ogen niet.
Neem de stokoude opperrechter Ruth Bader-Ginsburg, die zich altijd sterk maakte voor vrouwenrechten. Was al in de 80, maar weigerde af te treden tijdens Obama’s presidentschap. Had ze dat gedaan, had Obama nog een opvolger kunnen benoemen. Nu overleed ze tijdens het presidentschap van Trump, waardoor híj een opvolger kon kiezen. Die was natuurlijk zeer conservatief, waardoor het recht op abortus nu op de helling staat. Vanwege het ego van één bejaarde dame.
Ik hoop echt dat Trump niet opnieuw gekozen wordt. Maar áls dat gebeurt, is dat voor een groot deel ook de Democraten aan te rekenen. Het is totale waanzin om een 82-jarige voor te dragen om voor vier jaar de belangrijkste politieke functie in de wereld te gaan bekleden.
Ik wens Biden het allerbeste toe, en wat ik nu ga zeggen klinkt erg onaardig, maar heel cynisch gezien zou het voor de wereld niet eens zo slecht zijn als hij morgen overlijdt of anderszins niet verkiesbaar kan worden gesteld. Dan móeten de Democraten immers wel met een andere kandidaat komen.