Het sprookje is een prachtige uitbeelding. De Efteling spreekt in het sprookjesboek over een prinses 'uit een ver land'. Mooi en sprookjesachtig. De vertelling is fijn en niet schreeuwerig. Zoals verwacht is er geen poplied wat wordt afgespeeld, maar meer een gezongen gedicht. Tot mijn eigen opluchting is het thema van het eiland van de vijf zintuigen mondjesmaat aanwezig. Het verhaaltje is redelijk uitgebreid. De conclusie is eigenlijk wat vreemd, maar doordat het zang is valt dat eigenlijk niet op. De prins vindt namelijk dat zij een echte prinses is omdat ze geen poespas nodig heeft; maar ze heeft net geklaagd over een erwt onder 20 matrassen ๐. Het hotel komt in het verhaal niet voor, maar van binnen is de ruimte wel vormgegeven als chique slaapkamer. Een hoog hemelbed, een kapstok met mantel en zaken als een porseleinen servies en po maken het af. De animatronic is erg beweeglijk, en dat is mooi! De stapel matrassen beweegt ook, alsof ze steeds meer gaat woelen. Dit maakt het geheel minder statisch maar neigt ietwat cartoonesk te worden. Dat is zeker niet de overall feel van het geheel, want dat is een passende en toch vernieuwende toevoeging aan het Sprookjesbos.
Rondom de hotel ingang is het wel erg kaal. Dit is een naar verhouding groot bestraat stuk. Je kijkt hier straks naar de tuin tussen de rotonde en het hotel. Ik blijf hopen dat ze daar flink de hoogte in gaan met groen, want die openheid blijft wel zonde. Bij de Prinses op de Erwt is het (nu, met dichte begroeiing) wel heel leuk alsof je echt aan de rand van een groot bos staat en een groot gebouw nadert.
De erwt die je kreeg bij de preview is erg leuk en met een Klaroen special bij de Zes Zwanen dit bericht typen maakt mij een tevreden fan ๐ Waar is de tijd gebleven dat we voor de opening van een nieuw sprookje 'gewoon' op openingsdag maar zo snel mogelijk door alle geitenpaadjes van het Sprookjesbos moesten om een nieuwe bosbewoner te kunnen aanschouwen...