Kevjoe En daarvoor kunnen we alleen maar blij zijn dat dit in Nederland staat. Wat een top-ride.
nee hoor. Ik vind het een prutsride. Het gebrek aan verhaal zorgt er voor dat rit-in-een-karretje-1 mij absoluut niet weet te boeien.
R013 Als je hier je ogen niet in uitkijkt dan ben je echt veel te verwend als pretparkliefhebber. Een soort B-Disney film? Symbolica houdt zich goed staande in de internationale top kwa darkrides en daar sluit ik me volledig bij aan. Stond dit in een ander park waren we er strontjaloers op geweest.
Wat een vervelende houding, sorry hoor R013 maar Efteling doet simpelweg niet altijd alles goed. Kritisch zijn en verwend zijn, zijn twee verschillende dingen.
Ik vind Symbolica een ultiem voorbeeld: het is een regelrechte kopie van Mystic Manor (en dat is wél wereldniveau), maar voor 't gemak hebben ze alles behalve het verhaal gekopieerd. En dan staat er een fantastische collectie aan effecten, een prachtig decoreerd gebouw, maar als ik uitstap heb ik alleen maar vraagtekens. Ik heb het al eens eerder uitgelegd: Efteling wekt de illusie dat er iets staat te gebeuren, er wordt een spanning opgebouwd, je krijgt verwachtingen, en vervolgens worden die niet ingelost omdat er niets meer is dan een rit door diverse kasteelruimtes. Het hoogtepunt is dat statische treurige 'diner'. The end.
Er werd eerder al eens genoemd dat dit alles ook voor droomvlucht geldt. Het enige verschil is: daar wordt niet de illusie gewekt dat "er iets aan de hand is", of dat je iets spannends gaat beleven. Nee droomvlucht is een 'vlucht' door allerlei droomachtige scenario's. Daar hoeven geen zaken verklaard te worden, dat hoeft ook niet in elke attractie. Maar dat had wel in Symbolica gemoeten wat mij betreft.
Symbolica is zo zinloos. Eerst de indruk wekken dat er iets speciaals staat te gebeuren, helemaal met een trap die magisch in tweeën wordt gedeeld (why??), met een botanicum waarin opeens een walvis zwemt (again: why?), champagneflessen die ad random kurken wegploppen (logisch, dat doen ze in mijn kelder ook altijd vanzelf. Of nee, niet), een boek dat zelf pagina's omslaat (hoezo?), etc etc. Elke gebeurtenis zorgt voor vraagtekens, maar nooit worden die vraagtekens beantwoord of opgelost.
Al die dingen zijn hartstikke leuk, en t ziet er goed uit, maar alles bij elkaar is wat mij betreft een compleet onzinnige collectie aan ongerelateerde dingen. Als we nou met Pardoes op pad waren gegaan, er dingen mis gingen (dat is de indruk die Pardoes, Punctuel en de geschrokken kok wekken), en dat in de rit gelukkig eind-goed-al-goed allemaal nog op z'n pootjes terecht komt, dán heb je een rit van wereldniveau. De Efteling heeft helaas echter gekozen voor decoratie op wereldniveau, en meer niet. Ze hebben zich nooit afgevraagd bij een scene "hier gebeurt iets, maar waarom?".