Ik heb het topic niet gevolgd en nu 266 berichten lezen is wellicht wat veel.
Gisteren na meer dan een jaar de Efteling nog eens bezocht en voor het eerst eens niet op de "normale" parkeerplaast (die veel te krap, maar wel mooi is) geparkeerd. Daarvoor in plaats naar achteren gestuurd. Ik stond niet onder de zonnepanelen, maar nog in het gebied ervoor.
De zonnepanelen zijn alvast super. Vooral in de zomer is het fijn dat je daar je auto onder kunt parkeren. Het is een systeem dat in Dubai en Co al fantastisch werkt, dus hulde dat de Efteling een goed concept mee over neemt.
Qua inrichting van de parkeerplaats kan ik dan weer bijna niet geloven dat ze weer dezelfde stomme fout maken als bij de oude parkeerplaats waarbij voetgangers en auto's elkaar moeten kruisen. Naar mijn idee zou een goede parkeerplaats er als volgt uit moeten zien:
De Toegang tot de rijen is aan de overkant ten opzichte van waar het park is. Je rijdt dus met je auto eerst helemaal om de parkeerplaats heen. Dan ga je een rij in - Tot zo ver is dat nu ook zo.
Echter als je klaar bent, ga je via de zelfde weg er weer uit als dat je gekomen bent. Zo blijven auto's dus eigenlijk steeds aan één kant.
Voor voetgangers is er vervolgens plek tussen de parkeer-rijen in, waar een voetpad is. Aan de kant het dichste bij de ingang (dus de overkant ten opzichte van waar de auto's de rijen in rijden) komen de voetpaden allemaal bij elkaar en word het een pad dat naar de ingang toe loopt.
Op deze manier hoeven automobilisten en voetgangers elkaar nooit te kruisen. Heb je een veiligere situatie, maar ook een situatie die beter door stroomt.
In een gewone parkeergarage bij winkels bijvoorbeeld werkt dit niet heel handig omdat in- en uitrijdende auto's elkaar dan moeten kruisen. Bij een pretpark komt vrijwel iedereen in de voormiddag, en vertrekt vrijwel iedereen in de (late) namiddag of avond. Kruisend verkeer komt dus zelden voor en kan door het personeel - dat er toch altijd wel ergens rond loopt - in goede banen geleid worden. De weg naar de parkeer-rijen toe wil je sowieso minimaal 2 baanvakken breed hebben (wat ook nu al zo is), dus als daar zich verkeer kruist is het sowieso geen probleem. Enkel als dat in een rij zelf voor valt.