Eftelingpanda A Er is teveel personeel in dienst wat een contract voor onbepaalde tijd heeft met een minimum uur per week.
B Het vakantiepark, hotel, en het nieuwe hotel kan alleen rendabel zijn bij een jaarrond opening, de kosten van je nieuwe hotel (miljoenen) ga je echt niet terug verdienen in een seizoen van april - oktober en wat dagen in de winter.
C De ambitie om 5 miljoen bezoekers en zelfs meer te halen, ga je ook alleen waar kunnen maken bij een jaarrond opening..
Hier kun je als bedrijf zijnde allemaal iets aan doen, door mentaliteit of doelstellingen anders in te steken:
A: zet personeel op andere plekken in waar ze dan nodig zijn. Periode dicht? Ga helpen met schoonmaken, kleine klusjes, inventaris tellen etc. Genoeg te doen buiten groot onderhoud! Desnoods train je ze om wat meer technische dingen te doen, als ze dit willen. Doet Toverland ook al jaren!
B: Maak een andere begroting. Pas je begroting hierop aan en zet personeel hier slim op in. Nu zijn de locaties soms open met een lage bezetting (want rustig) met veels te veel personeel. Lijkt me ook niet rendabel. En daarbij, vroeger tijdens de Winter sluiting was het Hotel ook geopend, maar dan vooral voor de zakelijke gast. Dat gebeurt nu ook niet meer.
C: Stel die ambitie bij en wees realistisch. Is het het waard om 5 miljoen bezoekers erin te proppen, die misschien minder tevreden zijn door het mindere aanbod in bepaalde periodes? EP en ook andere parken kunnne ook zoveel bezoekers draaien met sluitingen tussendoor. Ja, dan wordt het drukker op de momenten dat het park wél open is omdat je de gasten meer concentreert op enkele data, maar dan heb je wel alle attracties open op die momenten en dus een hogere tevredenheid over je aanbod.
Eftelingpanda En de bezettingsgraad daar sowieso al hoger is vanwege de second gate, voor de Efteling hebben mensen vaak 1 overnachting in het hotel en 2 dagen park, in EP is dit veelal 1 dag Rulantica, en 2 dagen park dus minimaal 2 overnachtingen,
Vóór Rulantica was de bezettingsgraad in EP al hoog door de extreme zakelijke markt die zij bekleden. Telkens als ik bij Colloseo sliep (buiten vakantie periodes) waren er meer zakelijke gasten dan park gasten. De Efteling kan hier ook veel meer mee, maar doet dat bewust niet.
Progress Om het park daarvoor volledig te sluiten vind ik echter nogal overdreven.
Maar dat is ook niet het argument om het park te sluiten. De opeen stapeling van alle projecten samen is de reden. Het is gewoon te veel tegelijkertijd. Maar als gast wel het volle pond moeten betalen. Das niet fair.
Progress En hoeveel last heb je als bezoeker nu écht van een bouwhek?
Last misschien niet. Maar het valt op. Haalt je uit de beleving en zorgt voor gesprekken onder gasten die je als park niet wilt voeren. "Oh ja er is wel veel dicht... Oh hier ook al werkzaamheden..." Ik hoor dit soort opmerkingen maar wat vaak als ik door het park loop...
wh_k In principe wordt onderhoud vaak aangekondigd in een blog én via het attracties in onderhoud overzicht. [...] Het is niet het meest fraaie plaatje, maar zodra alles af is zullen we vast zien dat het allemaal niet voor niets is geweest.
En hoeveel gasten, buiten de fans, lezen dit? Er zijn nog genoeg mensen die dit soort zaken niet lezen, óf ver van te voren (toen dit nog niet bekend was gemaakt) al een boeking doen en dan met de neus in de boter vallen. Ik heb veel teleurgestelde ouders én kinderen gezien tijdens het onderhoud van Carnaval Festival... Misschien de fout van de gast, want de Efteling geeft het aan. Maar toch veroorzaak je als park dit soort situaties wel.
Ik denk dat het er vooral op neerkomt dat de huidige situatie gewoon niet houdbaar/uitlegbaar is aan de gemiddelde gast. Hoeveel bezoekers zullen er nu niet komen en dan denken "betaal ik hier zoveel voor?". Of nog erger, komen ze nog wel terug? Houdt de Efteling dan nog die trouwe gast vast?
Als ik nu in deze periode zou gaan zou ik in ieder geval zwaar teleurgesteld zijn. Er is zoveel dicht, zoveel alternatieve routes omdat de reguliere niet toegankelijk zijn, zoveel onderhoud. Winter Efteling stelt niks meer voor en kent alles behalve sfeer. Doordeweeks, dus weinig entertainment. Rustig, dus horeca puntjes dicht. Maar ik heb wel het volle pond betaald.
Ik zou me als gast dan echt even achter de oren krabben of ik dan nog wel terug zal komen...