Ik weet niet precies over welke stukken land het gaat maar als ik op de plannen kijk zie ik sowieso dat vreemde stukje land wat volledig omringd gaat worden door de Efteling in deze plannen. Dat levert uiteraard een bizarre situatie op waar niemand bij gebaat is. Zie je het al voor je dat daar de Boer daar rondrijdt in de ochtend als de parkeerplaatsen volstromen. Of dat hij vrolijk mest gaat uitrijden tussen alle parkeerplaatsen.
Ik weet niet hoe het juridisch in elkaar zit maar het is bijzonder dat op elk stukje land van de Efteling de bestemming recreatie is geplakt en juist op alle andere stukken een andere bestemming is geplakt. Wellicht dat er andere redenen zijn maar die zijn mij nog niet helemaal duidelijk geworden. Ik mag overigens ook hopen dat er goede andere redenen zijn want ik gok dat een gemeente niet mag zeggen: jij mag dit omdat je de Efteling bent maar jij mag dat niet omdat je boer bent.
Deze situatie is eigenlijk ook een beetje de schuld van de Efteling. Juist door de grote groei en uitbreidingsplannen krijg je dit soort problemen waarbij de waarde van de grond rondom de Efteling plots niet meer zo zwart-wit is maar ter discussie staat. Dit had je alleen kunnen voorkomen door ergens in het verre verleden ervoor te zorgen dat je die grond in je bezit krijgt. (Dit is iets wat Toverland doet/deed door veel gronden te kopen. Dit kost het park miljoenen die je niks opleveren op korte termijn. Maar Toverland probeert op die manier dit soort zaken in de verre toekomst te voorkomen)
remier Maar ieder heeft zijn eigen prijs natuurlijk en heb het vermoeden dat het hier wel een stugge principiële boer betreft
Principieel zijn kan alleen als je ook daadwerkelijk sterk staat. Als je niet sterk staat schuif je principes snel aan de kant. En als ik de situatie ook analyseer heeft die boer weinig te verliezen. Die grond heeft een bepaalde waarde en het lijkt er op dat die alleen maar kan toenemen en niet echt kan afnemen. Daarnaast betreft het hier een boer en die heeft wellicht meer stukken land. Als dat het geval is en hij wil land verkopen dan kan hij net zo goed andere stukken land verkopen. In dat geval ben je wat mij betreft knettergek als je die grond voor een appel en een ei aan de Efteling verkoopt.
Voor de Efteling is het vooral de vraag wat de uitspraak uiteindelijk gaat worden. Als deze positief is dan is deze hobbel uit de weg. Als die negatief dan zal het vooral interessant zijn om te kijken op welke gronden het beroep is gegrond verklaard. Ik heb zelf geen enkel idee hoe groot de kansen zijn voor de mensen die in beroep zijn gegaan. Overigens vrees ik dat dit sowieso niet de laatste strijd is geweest rondom alle plannen van de Efteling. Bij elke willekeurige aanvraag loop je in de toekomst opnieuw het risico dat die boer (of anderen) weer in de verdediging schieten. Hier zal iemand die volledig is omsloten door de Efteling natuurlijk ook nog sterker staan dan iemand die er 500 meter vanaf ligt bijvoorbeeld.
Mocht die grond van die boer ooit een andere bestemming krijgen van de gemeente dan is dat natuurlijk wel riskant voor de Efteling. Dan loop je de kans dat je alsnog de hoofdprijs moet betalen of dat daar iemand anders plannen gaat maken voor een stuk grond dat midden in je resort ligt (wat dan vast een nieuwe (juridische) soap zal opleveren).