Als ik het allemaal hierboven lees, vraag ik mij af wat de Efteling zelf doet aan de relatie met de directe buren. Ik bedoel een attractiepark met miljoenen gasten per jaar geeft, hoe je het wendt of keert, overlast. Het is dan voor te stellen dat deze mensen, voor de goodwill bijvoorbeeld een gezinsabonnement o.i.d. aangeboden krijgen, en/of een jaarlijkse etentje op het park met wat directieleden. Op deze manier voelen mensen zich serieus genomen, weet je wie je buren zijn en wat er bij hen speelt. Vaak neemt enige spontane toegefelijkheid al veel onbegrip weg.
Ik weet van een zaalhouder hier in de buurt dat hij jaarlijks zijn buren uitnodigt voor een feestavondje. Hiermee bewerkstelligd hij dat buren minder snel klagen en als er klachten zijn dat ze direct naar hem toekomen en niet meteen naar de overheid stappen. De ene hand wast de andere, een beetje begrip voor elkaars situatie kan veel doen.
Volgens mij is het helemaal niet gek om voor deze grond meer te betalen dan de prijs van landbouwgrond, als je het überhaupt kunt krijgen heb je al veel verdiend. Ik las ook iets over een campinghouder, bied die man de mogelijkheid om zijn gasten met een leuke korting naar de Efteling te sturen, maar beding wel af dat je als eerst aan tafel zit als hij wil verkopen. Samen kom je verder, zeker als je iets verder vooruit kijkt.
Zoals ik het nu zie is dit handjevol mensen op dit moment bepalender voor de toekomst van de Efteling dan de gehele raad van bestuur bij elkaar. Ik weet niet of het zo is maar ik heb het vermoeden dat een beetje fatsoenlijk relatiebeheer hier veel ergernis had kunnen voorkomen.