Park: Efteling
Horeca punt: De Rustende Reiziger
Gerecht/product: TapBier of een Speciaal uit de fles
Prijs: € niet
Cijfer: 1/10
Beoordeling: Afgelopen weekend heb ik echt een van de meest bijzondere momenten (in negatieve zin) van de afgelopen jaren in de Efteling horeca meegemaakt. Een moment waarbij alle kneuterigheid en eigenzinnigheid van het park in één keer naar boven komt en je als klant je haast in je hemd voelt gezet (terwijl het park hier alle mogelijkheid van gastvrijheid en oplossingsgerichtheid laat liggen).
Onderdeel van een parkbezoek, en zeker een bezoek aan de Efteling, is relaxed in de middag een biertje drinken, genieten van je gezelschap en een moment voor de kinderen om even lekker te spelen. Kashba, Witte Paard en Rustende Reiziger zijn hiervoor erg geschikt want speeltuinen dan wel het Anton Pieckplein in de buurt. Nu grossiert de Efteling helaas al niet in een fantastisch assortiment bieren (eeuwig zonde dat ze wel eigen bieren in het resort schenken maar niet in het park zelf), maar bovenstaande locaties hebben in ieder geval keuze en bij een aantal ook een seizoensbier op de tap.
Omdat we net klaar waren met Baron en de traptreintjes, besloten we in het Ruigrijk te gaan zitten, zodat de kinderen zich konden vermaken met het Schommelschip en Nest.
Zin in een lekker seizoensbier van de tap toog ik naar De Rustende Reiziger, de vraag wat het seizoensbier was werd beantwoord met een bijzondere; "we hebben momenteel geen tapbier want geen plastic meer". Mijn mond viel hier echt van open. Het alternatief liet hem echter nog verder open zakken; "we hebben wel bier uit fles (Duvel, Leffe, Hoegaarden), en daar kan ik u anders wel een papieren (!) koffiebeker (!!!) bij geven". Ik stond echt even perplex en wist niet wat te kiezen, Duvel drink ik echt niet uit een flesje en de horeca waar wel glaswerk is was te ver lopen. Uiteindelijk viel mijn oog op een Corona wat dan maar het beste alternatief was.
Het plasticverbod is al jaren een hot item, zeker met al het uitstel is er echt geen enkel excuus niet gewoon goed statiegeld plastic glazen (of liever natuurlijk nog glas) te hebben. Hier had het park al in kunnen en moeten voorzien en al een oplossing voor moeten hebben.
In Rulantica bijvoorbeeld zijn er schitterende Erdinger plastic glazen (want zwembad) die amper van glas te onderscheiden zijn en gewoon prettig drinken, en volgens mij heeft Europapark zelf bij de uitgiftebalies in het park waar geen glaswerk is een zelfde variant.
Nu snap ik best dat iedereen die een colaatje drinkt of minder met een goed biertje op heeft, allicht niet begrijpt wat hier aan de hand is, maar het meeste bier drink je gewoon uit een goed glas. Zeker een speciaalbier. En met een 48% groei van Belgen zou ik als Efteling de bierdrinker als doelgroep heel snel eens heel serieus gaan nemen.
De Corona smaakte uiteindelijk wel, het gezelschap bleef top en verder een heerlijke dag gehad. Maar ik hoop dat het park snel deze manco weet op te lossen en de tap op de uitgiftepunten open kan en je van een speciaalbier kan genieten uit het juist glas. Zeker als het weer lekkerder wordt en de terrassen weer open gaan en de vraag naar tapbier een stuk hoger zal zijn.