Na twee dagen Universal Resort Orlando zat onze mini-vakantie in Florida er alweer op. We hadden 't achter een werktrip geplakt, dus vliegtickets waren gratis. Vorige keer toen ik in Florida was was ik in Legoland, maar door een enorme onweersbui liep ik twee achtbanen mis. Gelukkig zijn veel Amerikaanse parken erg schappelijk als het om noodweer gaat en dus kreeg ik een gratis terugkomticket. Op weg naar het vliegveld in Tampa - je kunt daar trouwens sinds kort rechtstreeks op vliegen vanuit Amsterdam - dus maar even terug langs 't oude Cypress Gardens voor de missende credits.
Vandaag is 't werkelijk stralend weer en niet zo heet als vorige keer. Het licht valt prachtig door de vele bomen en op de vele bloemen van het park. Stiekem is 't toch wel een prachtig familiepark, al kan ik om de torenhoge entreeprijs van meer dan honderd dollar maar niet heen. Toch heeft het park een aantal goede darkrides en zijn de achtbanen leuk, maar niet bijzonder. De houten achtbaan Coastersaurus deed ik vorige keer en ook The Dragon, een Vekoma rollerskater, is niet speciaal. De overgebleven credits zijn dat ook niet. The Lego Race is een Mack wildemuisbaan met VR-brillen en Flying School is een Vekoma suspended family coaster met het bekende korte ontwerp.
De drukte valt mee en ik kan de twee missende credits binnen een uur afvinken. Het is een bliksembezoek, maar ik ben wel blij dat ik ze mee kon pikken. $25 per credit is erg genoeg, maar $50 per credit was helemaal ernstig geweest. Door mijn snelle bezoek hebben we een heleboel tijd over op weg naar Tampa en we besluiten om de dierentuin ZooTampa at Lowry Park met een bezoek te vereren. Ik ben normaal niet zo van de kleine dierentuinen, maar deze heeft een pretparktintje en zelfs een credit. Ach, wat anders te doen met de tijd? 😉
Dit is de credit dus, waar je stevigere klappen op maakt dan veel grote achtbanen. Het is gelegen in een gebied dat meer kinderboerderij dan pretpark of dierentuin is, maar de geitjes zijn schattig. De rest van de dierentuin is nogal hit or miss, want waar je soms een gedateerd verblijf ziet of verblijven zonder dieren, zijn er ook ruim opgezette velden met gezonde grote beesten en prachtige uitkijkpunten. Er wordt duidelijk hard en met liefde gewerkt hier en her en der zijn duidelijk projecten die worden aangepakt.
Behalve een safaritrip die meer Oude Tuffer dan Jeep-avontuur is, heeft het park sinds kort ook een mooie spillwater staan. We slaan 'm over, want vliegen met een natte reet zien we niet zo zitten, maar het is leuk aangekleed en voegt toch iets toe aan zo'n park. De interactie met de mensen op de brug blijft leuk.
Nogmaals, er waren mooie verblijven en goede verhalen en je kon geregeld dicht bij de dieren komen. Zeker het verblijf met de Manatees was echt heel mooi en ruim. ZooTampa is samen met slechts drie andere partijen - waaronder SeaWorld Orlando - een officieel revalidatiecentrum voor manatees die gewond raken. Vaak worden deze lieve, logge zwemmers overvaren door plezierboten en jetski's en als de wond vanzelf heelt kan er lucht onder de huid blijven, waardoor ze niet meer kunnen duiken en dus nog vaker in gevaar zijn. In ZooTampa worden ze dan geopereerd, wordt de wond verzorgd en eenmaal gezond worden ze waar mogelijk weer uitgezet.
Zou ik ZooTampa nog eens bezoeken? Waarschijnlijk niet, maar ben je in de buurt en heb je de tijd, dan is deze credit en tuin op steenworp afstand van Busch Gardens best een stop waard. Toch weer twee bingo's in Florida in de pocket!