Duidelijke conclusies, triest hoe dit soort fouten uiteindelijk tot zo’n zwaar ongeluk geleid hebben. Gezien wat er gebeurd is snap ik dat ze de achtbaan sluiten, hoewel het voor ons als fans het natuurlijk jammer is als een toffe klassieker verloren gaat.
RickMarkestein Als je vervolgens zulke zaken zoals een as gaat uitbesteden (en die leverancier besteed dat vervolgens weer uit), heb je alsnog gewoon de plicht om te controleren of zaken gemaakt zijn zoals het zou moeten.
Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd hiernaar. Misschien kan @RickMarkestein of iemand anders hier wat duidelijkheid over verschaffen qua aansprakelijkheid. Want als ik iets koop bij een willekeurige Nederlandse (web)winkel moet ik er volgens mij vanuit kunnen gaan dat dat product aan kwaliteitseisen voldoet. Zo niet is voor zover ik weet de verkopende partij aansprakelijk. Maar geldt dat dan niet als de aankoper een professioneel bedrijf is? Of heb ik het sowieso mis en is de verkoper in deze überhaupt niet aansprakelijk?
Ik vind het namelijk voor het geval van Gröna Lund lastig te oordelen of het park blaam treft, puur omdat ik geen idee heb wat gangbaar is in de technische wereld. Ik zou denken dat zij assen inkopen en ervanuit mogen gaan dat de kwaliteit goed is, net als wanneer ik bijvoorbeeld een boormachine koop bij de Gamma. Maar zo werkt het dus toch niet?