Het zit zelfs nog een tikje complexer dan dat.
De parking van Mystery heeft een andere eigenaar dan de parking van China. Vandaar ook dat je op de ene parkeerplaats een parkeerautomaat had en op de andere niet en waarom Klugheim zo'n vreemde "hap" heeft bij River Quest waar nog een stuk parkeerplaats een deel van het park weg neemt.
De optie "Parkhaus" is inmiddels al een soort Running Gag geworden in de Duitse communities.
Binnen het park zelf is het in elk geval niet logisch om nog een parkeerkelder te bouwen. Zelfs al zouden ze het gehele park kunnen onderkelderen met 2 verdiepingen, dan is dat nog steeds kleiner dan de beschikbaar parkeeroppervlakte nu. Inmiddels weten we ook wel (Chiapas, Klugheim, Rookburgh) dat PHL liever die kelderruimte gebruikt om extra ruimte voor hun attracties en thema's te creëren, wat goed werkt.
Vergeet ook niet dat dit een bruinkoolgroeve is. De ondergrond is daar zo stevig als pudding. Bouwen is dus sowieso al duurder dan op menig andere plaats en ondergronds gaan kost enorm veel. Om een idee te geven: Voor het complex waar Crazy Bats en de Hollywood Tour in zaten zitten er maar liefst 180 heipalen die elk 12m diep zitten.
De theorie om de parkeergrond van andere eigenaren waardeloos te maken is al eens besproken. De parkeerplaats Berlin en de busparking behoren wél toe aan Phantasialand (wat overigens ook de reden is dat bezoekers die per touringcar komen via bebording naar ingang Berlin verwezen worden: De eigenaar van China parking wil namelijk niet dat deze bezoekers op zijn terrein komen). Wanneer je beide parkeerplaatsen kunt voorzien van een flinke parkeergarage, heb je minimaal één van de twee grote parkeerzones niet meer nodig. De grond word dan in elk geval waardeloos om nog als parkeerterrein gebruikt te worden. Echter neemt dat niet weg dat de eigenaar er dan andere dingen mee kan gaan doen die een groter probleem voor het park gaan vormen (denk aan bebouwing en dus meer lastige buren). Daarnaast is er ook geen zekerheid dat de eigenaar de grond aan het park zou verkopen: zeker niet na zo'n naaistreek. Wat dat betreft is het wellicht dus de beste optie dat het park de grondeigenaren tot vriend houdt en ze hun broodwinning over de rug van het park gunt.
Daarnaast zou een parkeergarage op parking Berlin ook eventuele toekomstige ontwikkeling van het park in die richting in de weg kunnen zitten. Als ze al überhaupt ooit een vergunning krijgen om daar iets te bouwen.