Philosopher jammer dat ze niet eerst dingen afbouwen en daarna dingen sluiten. Zo blijven er minder attracties over en gebieden. Denk sws dat ze China Town openhouden tijdens het seizoen vanwege anders wegvallen van hotel, ingang, ingang attracties, doorstroom, horeca etc etc. Ben heel erg benieuwd!

Pretparkfreak7 Dat gezegd zijnde zou ik een nieuwe darkride in het park zeker toejuichen. Efteling heeft op dat vlak zeker expertise, maar voorlopig vind ik hun beste varianten nog steeds die van vorige eeuw en we moeten toegeven dat compact bouwen bij Efteling zelden een vereiste is.

Als het bovengrondse gedeelte van de Geister Rikscha gekopperld word aan het deel van de Zilvermijn dat nog overeind staat heb je een hal die grofweg even groot is als Symbolica.. En dan heb je nog een enorm ondergronds gedeelte als extra.

Het nadeel van dat ondergrondse gedeelte is dat het plafond enorm laat is, vooral aan het begin van de huidige rit. Je merkt toch dat een hoog plafond enorm helpt in de immersiviteit van een darkride. Bij bijvoorbeeld de Zilvermijn kon je dat heel goed zijn: De dorpsscenes waren leuk, maar toch steeds in de hoogte wat bekrompen. Vervolgens ging je omlaag naar de bestorming van het fort waar wél een hoog plafond was en die scene zag er meteen al een stuk epischer uit.

Bij pretparken blijft toch gelden: Size Does Matter.

In theorie is het natuurlijk mogelijk om het ondergrondse gedeelte uit te diepen (er zijn inmiddels meer dan genoeg plekken in het park die lager liggen). Ook kun je natuurlijk in de lagere gedeeltes van de hal een krappe grot als theming maken, maar dan beperk je jezelf wel héél erg.

Daarnaast weet ik niet of bij een nieuwe darkride de vluchtroutes nog wel door de keuring komen. Al kun je daar natuurlijk ook altijd nog wel wat aan doen. Het zou me in elk geval niets verbazen dat ALS PHL hier iets mee gaat doen, het ondergrondse gedeelte simpelweg niet (of amper) gebruikt word en tot een opslag word gedegradeerd.

een maand later

Gisteren Phantasialand bezocht. De Mexicaanse 'straat' is enorm sfeervol. Ik hoop wel dat ze de Berlijnkant wat mooier maken dan het nu is.

De scheiding tussen Klugheim en Mexico verloopt ook vlotjes.

TuttiFrutti
    Dat zal zeker in orde komen, het is duidelijk na het zien van de foto het nog onder constructie is ;-)

2 maanden later

Foto van vandaag. Ze zijn hard aan het werk in Phantasialand 👌🏻🛠️

Pino330 Ik hoop dat het rond december af is, waren ze al ver? Heb je meer foto's?

Ik zou er eerlijk gezegd niet van uit gaan. Sommige gedeeltes zijn inderdaad al best ver, maar er zijn ook plekken waar ze nog wat dingen aan het weg slopen zijn. Ik denk niet dat dit gepland staat om dit jaar nog af te komen.

Ook hier blijft het overigens weer aardig mysterieus wat nu precies gaat gebeuren. Er zijn diverse ruimtes beschikbaar waarvan er eentje best groot is. Extra zitgelegenheden voor Tacana??

TuttiFrutti Een interessante thread die alle veranderingen van het laatste jaar overloopt:

Ze zijn dus vooral bezig om alle gebieden een plusje te geven of wat kleine zaken toe te voegen. Sommige zelfs zo klein of minimaal, dat ik me afvraag of ze wel het verschil gaan maken?

Het zal mij benieuwen wanneer ze nu écht aan een nieuw gebied gaan beginnen.

BlueSpirit een van de redenen waarom Phl mijn favoriete park is, is juist om deze reden. Ze gaan door tot in de kleinste details. In die thread is ook vrij duidelijk dat ze China niet meer plussen en ook Colorado Adventure krijgt weinig verbeteringen. Iets vertelt mij dat ze binnenkort aan China zullen beginnen voor het volgende project.

Taronco een van de redenen waarom Phl mijn favoriete park is, is juist om deze reden. Ze gaan door tot in de kleinste details.

Dat is absoluut waar, maar sinds Fly is er eigenlijk niet echt meer iets toegevoegd wat het grote publiek gaat trekken. De Adventure Trail of de Speeltuin nabij Wuze Town zijn leuke toevoegingen, maar gaat het verschil niet maken. Deze kleine toevoegingen ook niet. Dus daarom vraag ik me af wanneer we weer eens een nieuwe attractie gaan zien.
          China wordt inderdaad al langer geroepen en gezien het minimale werk wat daar nu gebeurt zie ik dat ook wel gebeuren.

Het is krankzinnig dat Rookburgh inmiddels alweer vier jaar geleden opende en dat er nog geen nieuwe bouwput in het park is verschenen. Het kan toch haast niet anders dan dat er deze winter iets groots staat te gebeuren?

Dat China Town niet geplust wordt hoeft niet perse iets te betekenen, immers valt daar ook niet zoveel te plussen (de staat van Geister Rikscha even negerend). Dat gebied is altijd praktisch perfect afgewerkt en mooi afgesloten van de rest geweest. Ik zie ze sowieso liever tijd en moeite steken in het op niveau brengen van het achterste gedeelte van Fantasy of de bende die Colorado / Silverado is geworden.

Ik vraag me inderdaad sterk af of ze iets met China willen. Die hoek is nog altijd heel sfeervol en goed afgewerkt. Maar ja....kan dat zo blijven wanneer je iets met Geister Rikscha wil gaan doen? Is er überhaupt een nieuwe attractie in te maken die voldoet aan de kwaliteitsstandaard van PHL? Deze ride kan echt niet meer en trekt ook nauwelijks bezoekers.

Het gebied rondom Colorado Adventure mag ook worden verbeterd, maar de attractie zelf trekt nog altijd wel bezoekers en heeft een flinke lengte. Het zou een behoorlijke kapitaalvernietiging zijn om die te gaan slopen. Zie ik dus voorlopig nog even niet gebeuren.

En aan de andere kant van het park schijnt niets te mogen... wat de volgende investering ook wordt, het moet haast wel ingrijpend worden.

Trollenbol Het is krankzinnig dat Rookburgh inmiddels alweer vier jaar geleden opende en dat er nog geen nieuwe bouwput in het park is verschenen.

Dit verbaast mij ook enorm. De bouwput van Rookburgh was al gegraven toen het voorgaande nieuwe gebied (Klugheim) opende, en de bouwput voor Klugheim was allang aanwezig toen Chiapas opende. Dat het park nu al vier jaar zonder bouwput doet voelt heel on-Phantasialands. Ik ben benieuwd of er snel een groot nieuw project gestart wordt daar, ik hoop in elk geval van wel.

Laten we ook niet vergeten dat Rookburgh niet een paar miljoen heeft gekost. Het exacte bedrag is nooit genoemd maar ik denk dat het enorm veel is geweest. Laat het park ook even de tijd krijgen weer wat geld op orde te krijgen. Dit soort kleine verbeteringen in het park zijn juist meer dan welkom, een ander park zou daar misschien veel minder om geven maar hier doen ze het gewoon! Nog steeds 1 van mijn favoriete parken! <3

China is vrij recentelijk nog onder handen genomen, waarbij de bar omgebouwd is naar een noodle stand. Verder kun je er inderdaad relatief weinig mee. Het is destijds authentiek gebouwd, de gedeeltes die je kunt plussen zijn de gedeeltes die je spoedig wilt slopen (station Geister Rikscha en de vrij lelijke snack stands er tegenover.

Mijn vermoeden is nog steeds dat ze ooit die hal van de GR en wat over is van de Zilvermijn bij elkaar gaan trekken tot één gebouw. Het pad wat dan verdwijnt word vervangen door het vrij grote pad dat achter Colorado door loopt aan de ene kant en het pad in Klugheim aan de andere kant (er is daar een doorgang naar China, maar die is meestal dicht).

Colorado Adventure blijft mijn inziens een prima attractie. Hij wordt naast Big Thunder Mountain door menig bezoeker toch aanzien als een van de betere mine train coasters en weet daarbij nog steeds aardig wat bezoekers te trekken. Ik zie deze niet zo meteen op de schop gaan. Dat het "western" thema gebied wat uitgebreid/opgepoetst wordt, lijkt me er op termijn wel in te zitten.

Als je het mij vraagt heeft Phantasialand wel degelijk nood aan een dark ride op topniveau, want op dat vlak presteren ze toch niet echt vet. Ze hebben een thrill coaster line-up van wereldniveau (Taron, F.L.Y., Black Mamba), twee erg sterke familiecoasters (Colorado Adventure, Winja's Fear/Force), twee waterattracties die in hun soort tot de meest unieke en beste ter wereld horen (Chiapas, River Quest) en hetzelfde kan je zeggen van twee van hun flat rides (Talocan, Mystery Castle). Aan thrill van topniveau heb je in dat park naar mijn bescheiden mening geen gebrek.

Wanneer we gaan kijken naar het dark ride gebeuren, dan gaat het toch al snel bergaf. Maus au Chocolat en dat Hotel Tartüff zijn dan nog wel leuk voor wat ze zijn, dus deze kunnen gerust blijven staan.
            Geister Riksha daarentegen is een geval waarmee Spookslot er in vergelijking nog als spannend en opwindend uitkwam en Feng Ju bengelt zowat helemaal onderaan in de rij van de madhouses wanneer het op positieve feedback aankomt. Het China gebied ziet er prachtig uit - eens, dat moet dan ook in ere gehouden worden - maar de rides die er staan zijn gewoonweg niet op niveau.
            Als laatste kunnen we dan nog Crazy Bats noemen welke dan wel minder dramatisch suf is dan Temple of the Nighthawk, maar toch eerder uitblinkt in het bezorgen van kloppende hoofdpijn en minder in het aanleveren van een memorabele attractie-ervaring. Met de ruimte die ze daar hebben kan en moet Phantasialand gewoon iets van hogere klasse neerpoten.

Om een lang verhaal kort te maken: Phantasialand, een dark ride op niveau aub.

Ik zie liever China op de schop gaan dan Colorado adventure weg, in dat gebied kan beter de paden structuur en het Theater op de schop.
              Ook zie ik liever Geister Ricksha gaan en een mooie darkride ervoor terug.