Colorado Adventure blijft mijn inziens een prima attractie. Hij wordt naast Big Thunder Mountain door menig bezoeker toch aanzien als een van de betere mine train coasters en weet daarbij nog steeds aardig wat bezoekers te trekken. Ik zie deze niet zo meteen op de schop gaan. Dat het "western" thema gebied wat uitgebreid/opgepoetst wordt, lijkt me er op termijn wel in te zitten.
Als je het mij vraagt heeft Phantasialand wel degelijk nood aan een dark ride op topniveau, want op dat vlak presteren ze toch niet echt vet. Ze hebben een thrill coaster line-up van wereldniveau (Taron, F.L.Y., Black Mamba), twee erg sterke familiecoasters (Colorado Adventure, Winja's Fear/Force), twee waterattracties die in hun soort tot de meest unieke en beste ter wereld horen (Chiapas, River Quest) en hetzelfde kan je zeggen van twee van hun flat rides (Talocan, Mystery Castle). Aan thrill van topniveau heb je in dat park naar mijn bescheiden mening geen gebrek.
Wanneer we gaan kijken naar het dark ride gebeuren, dan gaat het toch al snel bergaf. Maus au Chocolat en dat Hotel Tartüff zijn dan nog wel leuk voor wat ze zijn, dus deze kunnen gerust blijven staan.
Geister Riksha daarentegen is een geval waarmee Spookslot er in vergelijking nog als spannend en opwindend uitkwam en Feng Ju bengelt zowat helemaal onderaan in de rij van de madhouses wanneer het op positieve feedback aankomt. Het China gebied ziet er prachtig uit - eens, dat moet dan ook in ere gehouden worden - maar de rides die er staan zijn gewoonweg niet op niveau.
Als laatste kunnen we dan nog Crazy Bats noemen welke dan wel minder dramatisch suf is dan Temple of the Nighthawk, maar toch eerder uitblinkt in het bezorgen van kloppende hoofdpijn en minder in het aanleveren van een memorabele attractie-ervaring. Met de ruimte die ze daar hebben kan en moet Phantasialand gewoon iets van hogere klasse neerpoten.
Om een lang verhaal kort te maken: Phantasialand, een dark ride op niveau aub.