JeepeeB Was je voorheen nog een hetero-man/vrouw nu moet dat opeens Cisman heten of Cisvrouw, terwijl het zover ik begrijp toch echt hetzelfde is gebleven qua betekenis
Volgens mij is een cis-man of cis-vrouw een persoon die zich qua gender identificeert met zijn/haar biologisch geslacht. Dat zegt niets over seksuele voorkeur; daarvoor zijn termen als hetero-, homo- of biseksueel.
paterdave2 Hermafrodiete is ineens een scheldwoord terwijl het dus gewoon jaren algemeen gebruik is, en daarnaast zelfs een afgeleide is van de Griekse oudheid maar dat terzijde.
Er zijn wel meer woorden die vroeger gangbaar waren en niet meer worden gebruikt, al zijn ze afgeleid van de termen uit de Klassieke Oudheid (alsof het dan ineens per definitie een geaccepteerd term is?). Neem als voorbeeld woorden die nu als racistisch worden gezien; die zijn jarenlang gangbaar geweest. En ook honderd jaar geleden waren er vast al termen die in de jaren daarvoor wel gangbaar waren, en toen niet meer.
paterdave2 mensen is ook hetzelfde alleen een andere omschrijving geven aan iets.
Ik wist het verschil tot enkele minuten geleden ook niet precies, maar het kostte me één minuut op Wikipedia om het verschil te lezen. Probeer jezelf eens te informeren voordat je allerlei dingen (herhaaldelijk) roept.
paterdave2 Ah de hermafrodiete. Ik wist niet dat dit ook als geslacht werden gezien tegenwoordig.
Wel goed om hier nog even te benadrukken dat bij intersekse vaak daadwerkelijk sprake is van combinaties van geslachtschromosomen die niet hetzelfde zijn als bij mannen (XY) of vrouwen (XX). Het is dus niet alleen “hoe iemand zich voelt” maar daadwerkelijk een biologische “variant”; daarmee dus een geslacht.