Ooit bestonden er geen single-riders, nu zijn ze heel normaal geworden in de Efteling. Waarom? Omdat de capaciteit dat ten goede komt. Die gedachte zit hier ook achter. Dat hierdoor als bijvangst een groep mensen een fijnere wc-ervaring kunnen krijgen is dan alleen maar mooi meegenomen.
De Efteling doet stiekem al ontzettend veel om zo inclusief mogelijk te zijn voor verschillende groepen. Er zijn vrijwel overal mindervalide opties om een attractie te ervaren. Denk aan de VR ervaring bij Droomvlucht. Denk aan Symbolica waar men in aller rust zonder ogen van de niet mindervalide kan instappen. Denk aan een testseat waar vollere en langere mensen kunnen testen of ze in de attractie passen zodat ze niet in een situatie komen waar ze in een vol station uit moeten stappen omdat ze niet passen. Denk aan de big seats van Baron 1898 of de small(?) seats van Joris en de Draak. Ik zie daar niks anders in dan deze keus.
Het feit dat het nu echter om LGBTQ+ gaat en dan vooral trans/non-binair zorgt ervoor dat de haren bij sommige mensen overeind gaan staan. Sommige mensen die ooit zo tegen de COVID maatregelen waren hebben nu een nieuwe obsessie gevonden. Helaas begint de haat, zo zie ik het, steeds luider te worden.
Fijn dat jij als persoon de huidige wc situaties heel fijn vindt. Ga dan vooral ook naar die wc’s. Boycott wat mij part deze nieuwe wc, daar is men zo goed in de laatste tijd. Des te fijner het wordt voor de mensen die hier wel profijt uit kunnen halen. Het draait juist om die mensen en een keer niet om jou. Dat jij het niet begrijpt of niet ervaart of dat het voor jou allemaal logisch voelt zoals het nu is, wil niet zeggen dat iemand anders dat ook zo ervaart. Er wordt letterlijk niks van je afgepakt terwijl er voor iemand anders wel degelijk iets wordt toegevoegd. Tel je zegens die jij al van nature hebt zonder er iets voor te hoeven doen of hoeft over na te denken, voordat je die van iemand anders niet wil toelaten/afkeurt.