Coasterfrenzy Een belangrijk punt is dat je een goede reden moet hebben om de gegevens op te vragen. Die heeft een pretpark om misbruik van het systeem te voorkomen.
Dat beslist een pretpark echter niet zelf of dit een gegronde reden is. Medische informatie - en daar valt dit onder - mag je niet zomaar bewaren. Dit is in een iets andere context, maar als zelfs je werkgever het in principe niet mag: https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger/thema-s/privacy-op-de-werkplek/gevoelige-gegevens/gezondheidsgegevens
Gezondsheidsinformatie is gevoelige informatie onder de GDPR en die mag je enkel bewaren als je daar een grondige reden voor hebt. Of dat een grondige reden is, wordt beslist door onder andere de Autoriteit Persoonsgegevens maar ook anderen. In dit geval kan ik mij inbeelden dat hier snel bezwaar tegen gemaakt zal worden door verschillende instanties.
Je moet er van uitgaan dat deze informatie altijd kan uitlekken, en dan is de vraag waarom de Efteling die informatie uberhaupt nodig heeft voor zijn werking. Die informatie over je personeel bijhouden is al moeilijk en kan ook al niet zomaar, laat staan van je bezoekers.
Misbruik vermijden in een pretpark is geen grondige reden en zal nooit als reden geaccepteerd worden om deze gegevens te bewaren.
Coasterfrenzy Ook dat staat gewoon in de GDPR regels: Je hebt ten alle tijden het recht om je gegevens in te zien of een kopie er van te krijgen.
Absoluut, maar de Efteling heeft in geen geval het recht om deze gegevens in te zien en moet dit zelfs weigeren. Zelfs als ze nog maar de notie maken om hiernaar te vragen, maken ze eigenlijk al inbreuk.
Je mag enkel de informatie opvragen en opslaan waarvoor je een legitieme reden voor hebt. Dit is geen legitieme reden.
Coasterfrenzy En soms is dat ook gewoon nodig voor je verzekering bijvoorbeeld
Een verzekering is een heel ander dier natuurlijk en heeft in deze wel een legitiem belang om dit te weten.
Tonnie Doktoren willen sowieso volgens mij zo min mogelijk verklaringen opstellen in Nederland.
Ik woon zelf in België en hier wordt dit ook niet gedaan.
Meint Ik vraag me heel erg af of het misbruik zo ernstig is als wordt beweerd
Nee, dit is zeer incidenteel en absoluut de minderheid. Op drukke dagen wat meer dan anders, maar het is ook gewoon moeilijk in te schatten want bij sommigen kan je reden of noodzaak gewoon niet zien, terwijl die er wel gewoon is.
Misbruik heb je altijd, helaas, maar dat valt heus wel mee.