Ik zag hier voorbij komen dat Toverland alleen in attracties wil investeren die meer bezoeken oplevert, maar is dat nog wel zo? En zo ja, is dat nog wel nodig? In feiten trekt alleen een achtbaan echt grote aantallen meer bezoeken naar je park. Ik denk dat Toverland meer dan genoeg achtbanen heeft voor nu.
Daarnaast heeft Toverland met Halloween bewezen dat ze met andere middelen ook de grote druktes kunnen creëeren, zelfs meer dan met een nieuwe attractie. Ik denk dat ze met de Zomeravonden, de winter opening en de YouTube-evenementen en dus vooral Halloween meer mensen gaan trekken dan met een nieuwe attractie.
Daarnaast is de vraag; moet Toverland nu meer bezoeken willen? Of heeft Toverland juist meer capaciteit nodig? Ik denk dat het laatste eerder waar is. Mijn bezoek aan een Halloween dag/avond heeft voor mij het pijnlijke bewijs geleverd dat Toverland én geen attracties heeft met hoge capaciteit én de operations op een vrij slecht niveau heeft. Dat laatste ligt deels aan het personeel, maar ook deels aan design fouten op stations bij Fenix, de trein bij BoosterBike en karretjes bij Blitz etc. Ik vraag me ook af of Pixarus, met de langste wachtrij van heel het park door de dag heen, nou zo’n slim idee was. En dan heb ik het nog niet over de parkeerplaats gehad bij drukte… Maar goed dat is een ander verhaal.
Als iets een capaciteit vreter is, dan is het een darkride. Dat kun je ook wel zien aan Merlin’s Quest. Daarnaast merkte ik na een aantal achtbanen dat zo’n rust punt als Merlin’s Quest enorm fijn was. Ik zou ook pleiten voor niet één, maar twee mini/middel grote darkrides. Sowieso om toch wat te groeien in het maken van darkrides, want Merlin’s Quest, hoe indrukwekkend die scènes nu al zijn, heeft toch wel een aantal mankementen.
De eerste darkride zou inderdaad een shooter kunnen zijn. Dan liever zo iets als Maus a Chocolat. Ik vind de shooters met echte decors toch altijd een beetje een kermisgehalte hebben. Ik denk dat het heel makkelijk in de Tover-saus gedipt kan worden en het ook wel een leuke attractie is voor Toverland, het imago van Toverland, de capaciteit van Toverland, maar belangrijker nog een attractie voor de hele familie.
Na de shooter zou ik dan gaan voor een darkride op het niveau/grote van Snori Touren. Zulke rides zijn gewoon leuk en ideaal om leefwerelden te creëren en de verhalen te vertellen. Het zou in de wereld van Sparky en Juna kunnen zijn. Dat IP kunnen ze dan nog verder uitmelken voor de merchandise. De Dwervels zijn ook een leuk volkje om uit te diepen. Al zijn ze ook heel goed aan het worden met het maken van Spookhuizen, dus een spannende darkride zou ook tof zijn. Genoeg opties.
Die grote darkride kan daarna nog wel komen. Ik denk dat Port Laguna een ideale backstory heeft voor een grootse vaar-darkride op de schaal van Pirates, Piraten en Fata. Met drie darkrides erbij is het attractie aanbod in Toverland perfect in evenwicht en heeft het park in mijn ogen een enorme sterke basis en fundering voor de toekomst.
Wat mij betreft trekken ze er 10 jaar voor uit, knappen ze daarnaast nog een aantal loodsen en pijnpunten in het park op en openen ze overnachtingsmogelijkheden. Maar ik weet ook wel dat drie darkrides achter elkaar niet realistisch is en dat Toverland waarschijnlijk eerder neigt naar een nieuw themadeel met waarschijnlijk weer een achtbaan, een paar flatrides, maar hopelijk dan dit keer ook met een darkride.