Michael Het issue met die ruimte is natuurlijk dat er een enorme bak daglicht in de ruimte zit en je dus niet echt een donkere scène kan realiseren.
mikeee En daarnaast dat alles wat je aan de zijkant maakt maar voor 1 kant van de trein zichtbaar is. Daarom moet je haast wel naar boven toe.
Beiden hoeven geen probleem te zien als je dit op de juiste manier op lost. Je kunt op de foto zien dat er ook van die monnikken aan de rechter kant staan, waardoor dus ook de rechter kant van de trein ze kan zien.
Het grootste issue lijkt mij dat je een gigantisch "gat" in het midden moet laten waar de track ligt (die ligt immers niet onder je) en waar de trein doorheen moet passen. Daardoor gaat zo'n scene er enorm raar en geforceerd aan voelen.
Dat hangt deels samen met de "Gulden Snede". Je wil een doorgang hebben die binnen deze verhoudingen past. Echter de trein van zo'n baan heeft alles behalve deze verhoudingen, daardoor voelen doorgangen er vaak "raar" aan. Dat is prima op te vangen door de doorgang groter te maken of simpelweg afleiding met thema te veroorzaken (de draak boven de trein bijvoorbeeld). Maar als je thema rondom de trein gaat zetten, dan maak je dat effect dat de doorgang vreemd aan voelt juist sterker (tenzij je door een hoge loods kunt rijden, maar we weten dat er geen hoogte is daar).
Wat je hooguit nog kunt proberen is de theming zo maken dat deze het middendeel van de trein bijvoorbeeld verbergt. Denk aan een soort gigantische ribbenkas waarvan de ruggenwervel vlak boven de "as" hangt die de zitjes aan de trein verbind. Je kunt dan in principe nog wel de "gleuf" herkennen waar deze as door beweegt, maar niet direct op een storende manier omdat die ruggenwervel nog redelijk natuurlijk is.. Maar het zal in zo'n lage ruimte altijd moeilijk blijven.
Of er ooit een klassieke darkride gaat komen in Toverland zal me benieuwen. Ik verwacht dan toch eerder een Interactieve versie of een versie die meer naar thrill toe neigt (zoals Arthur of Transformers). En op zich: Een interactieve ride waarbij je je eigen magie kunt gebruiken om de omgeving te beïnvloeden past natuurlijk perfect in het algemene thema van het park.