Bran
Dat heb je in eender welk park. Ga je op een drukke dag, dan ben je blij dat je +/- 5 of 6 attracties kan doen. Ga je op een rustige dag, kan je meermaals overal in.
ik maak even de vergelijking zonder in discussie te vallen over vergelijkingen met één specifiek park:
Bij Toverland en Bobbejaanland staat momenteel alles op 5 minuten, soms een wachttijd van 10 minuten. Je bent het park rond tegen 13 of 14 uur als je er om 10 uur was en in één keer van attractie naar attractie zou gaan. Hetzelfde bij Plopsaland de Panne, alle wachttijden bedragen 5 minuten, uitgezonderd The Ride to Happiness en Heidi the Ride.
In de Efteling ben je vandaag volledig rond tegen ongeveer 15 uur. Alleen de Baron 1898 bedraagt een wachttijd van 45 minuten. De andere attracties zitten rond de 25 minuten of eronder.
Bij Walibi Holland staan de toppers op 45 minuten wachttijd: Untamed, Xpress, Lost Gravity. Alle andere wachttijden zijn een pak lager. Ook daar ben je het park rond tegen 15u.
In Phantasialand staat River Quest op 55 minuten, FLY en Taron op 45 minuten en Black Mamba op 30 minuten. Alle andere attracties zitten onder de 20 minuten. Je bent rond tegen ongeveer 15u.
Zelfs in Europa-Park ben ik vandaag (op één dag) helemaal rond. Alle wachttijden zitten daar onder de 30 minuten, behalve Voletarium met 35 minuten wachttijd.
In Disneyland Paris - Disneyland Park - bedraagt de wachttijd bij Big Thunder Mountain, Peter Pan's Flight en Star Tours 45 minuten. Hyperspace Mountain staat op 30 minuten en al de rest eronder. Ook daar ben je zo rond en kan je naar de Walt Disney Studios gaan. De Studios krijg je niet meer volledig gedaan, maar dat komt eerder door de bedroevende capaciteit van sommige attracties.
Zo zie je maar dat bij zowaar alle parken de drukte bepaalt of je aanbod "dagvullend" is. Op dagen zoals vandaag zou ik kunnen concluderen dat geen enkel van bovenstaande parken dagvullend is... De discussie over dagvullend is dus misplaatst of verkeerd geformuleerd.
Ik denk dat elk themapark wel een gevarieerd aanbod moet hebben zodat elke bezoeker minimaal een handvol attracties heeft, specifiek gericht op hem als doelgroep, waardoor de bezoeker een voldaan gevoel heeft en het park aanschouwt als "dagvullend". Al denk ik dat dit zelfs niet een volledig juiste beschrijving is van datgene waarover het nu eigenlijk écht gaat. 🙂