Hey hallo allemaal! Bijna twee jaar later, maar er is in de tussentijd het een en ander gebouwd aan het tilt-model. Dusss bij deze: hoogtijd voor een update!
Focus lag ‘m nu even op het afronden van de lay-out, het maken van de trein en het tilt-element.

Het eerste element is gewijzigd ten opzichte van eerdere ontwerpen. Hier zat een soort wokkel in, maar remde de trein dusdanig af dat het een beetje kritisch zou worden. Nu heb ik die heuvel een beetje “outward banked” gemaakt, want een beetje extra airtime kan geen kwaad 😇

En de rest van de lay-out kon ook gereed gemaakt worden:

Bon. Zeer tevreden met dit aanzicht!
Enne, ruimte werd niet gespaard:

Dan: de trein. Dit is er altijd eentje die misschien wel het meeste tijd kost om goed te krijgen. In eerste instantie leek het me een goed idee om deze te baseren op een echte wielophanging (dubbele wielen, scharnierende ophanging):

…dat werkte niet. Kwam tot de conclusie dat meer minder meer beter was: zo min mogelijk bewegende onderdelen. Na tientallen uren was de trein gereed en reed-ie (ongeveer) naar behoren:

Even een jump in de tijd, want dat tilt-element zelf was de volgende uitdaging. Het mechanisch ontwerp stond al even vast, maar er viel nog een hoop te optimaliseren. Nu werkt het zoals ik het ongeveer voor ogen had. Filmpje!
En om de liefhebbers van horizontale video’s ook nog een plezier te doen; nog een filmpje! Dit keer is de tweede lock ook geïntegreerd en hoor je die eerst intrekken voordat de trein naar beneden bonjourd.
De trein haalt het hier net niet. Gelukkig haalt-ie het met het toevoegen van gewichtjes wel! Er valt dus nog het een en ander te optimaliseren.
That’s all for now! Geniet van het weer en de start van het pretparkseizoen 🥳