Na het afronden van de GIB heb ik gezworen het niet nog eens te doen. Ik woon hier immers in een studentenstudio(otje) van 27 vierkante meters, dus een nieuwe 3D-geprinte achtbaan past niet. Maar...die eettafel daar in het midden van de kamer neemt toch ook wel veel ruimte in beslag...

En zo geschiedde: die stond op Marktplaats en was in een paar dagen verkocht. Hocus Pocus; 2.5 vierkante meters erbij! Eten kan ook wel aan het bureau...toch? 😅

Rond de kerst ben ik driftig begonnen om een ontwerp te maken van een nieuw type achtbaan, en wel eentje die - zoals jullie weten - as we speak wordt uitgedacht in het zuidelijkste deel van Nederland: de Next-Gen Vekoma Tilt coaster. Net als bij de GIB ben ik hierbij begonnen in No Limits. De enige referentie die er is, is de layout waar Vekoma zelf mee is gekomen, maar dit ontwerp is te lang voor een modelachtbaan. Goed om te vooraf te weten: deze moet namelijk wél op zwaartekracht gaan werken.

Nadat de zelfbedachte layout vast lag ben ik begonnen met tekenen in SolidWorks, eveneens hetzelfde programma als waar de GIB in gemodelleerd is. De toren is grotendeels geïnspireerd foto's van de testopstelling van Vekoma zoals deze in Vlodrop te vinden is (dank naar alle update-foto’s van @MrRC!) Vandaag de dag ziet het computermodel er zo uit:


Van het ontwerpproces van de GIB heb ik veel geleerd. Zo zal nu echt vanuit het perspectief van functionaliteit ontworpen worden, in plaats van realisme. Wat dat betreft heb ik nu die vrijheid, omdat de plaatsing van supports en tracks niet al vaststaat, wat bij een replica zoals de GIB uiteraard wel het geval is!

Langzaamaan konden de eerste onderdelen geprint worden. Hierbij vormde de tilt-toren de hoofdmoot, want deze bevat de meeste onderdelen. Bovendien wilde ik het tilt-element al snel af hebben. Later is het eerste deel van de layout, zoals hierboven op de foto staat, eraan toegevoegd.


Onderdeeltjes! Net uit de printer, nog even schuren en ohja...nog iets...

De witte kleur van de supports leent zich mooi voor het accentueren van de boutjes, en om een flinke boost te geven aan realisme wilde ik deze daarom graag schilderen. Van dit werkje wordt je helemaal zzzzzzzeeennnnn


Boutjes en moertjes!

Langzaamaan begon de toren zich te vormen:

De hoogte in!

En na een paar weken was het hoogste punt alweer bereikt:

Medio mei ben ik begonnen met het modelleren en het printen van de tilt-tafel, toch wel het meest opvallende element van de constructie. In het computermodel zit de meeste functionaliteit al verwerkt:

...en die kon zo op de toren geplaatst worden:


Op z'n kantje!

Gelukkig bestaat dit ontwerp uit heel veel vlakke onderdelen, waardoor 3D-printen relatief vlot gaat. Met de eerste resultaten was ik eigenlijk...ja...heel erg tevreden!


Tijd om dit baandeel op de toren te zetten. Dit zijn recente foto's:


De aandrijving gebeurt op dezelfde plek als in het echt. Ik maak gebruik van ronddraaiend scroefdraad (en een boutje in de “cylinder”) om de translerende actuator na te bootsen:

Het totale plaatje ziet er inmiddels zo uit:


Gebogen staal plastic, daar houden we van!

Dit schaalmodel is kwa schaal iets groter als de GIB (ongeveer 1:50 ipv 1:60). De tafel waarop uiteindelijk de hele layout komt te liggen is ongeveer 2.5 meter lang en 85 centimeter breed. Voordat dat eenmaal is volgebouwd zijn we alweer een hele tijd verder.... 😉

Eén van de redenen dat het tilt-element wat sneller af moest zijn, is omdat de boel afgelopen weekend op een kleinschalige beurs stond opgesteld in Delft. In een wat lichtere omgeving zag 't er ongeveer zo uit:


Het eerstvolgende waaraan gewerkt gaat worden is het lockmechanisme - niet geheel onbelangrijk - en vervolgens wordt de gemotoriseerde lifthill geplaatst. In plaats van de hele layout afmaken wordt daarna eerst de trein geassembleerd, zodat er alvast getest kan worden met de lift en het tilt-element. Op die manier wordt het herbouwen van specifieke delen - wat er bij de GIB vaak moest gebeuren - tot een minimum beperkt.

Tot zover de eerste update. Leuk dat je 't weer gelezen hebt, en bij vragen hoor ik het graag! 😃

Patrick

    Wat een fantastisch project weer Patrick, ziet er waanzinnig uit! 😎

    Succes verder, ik kijk uit naar de volgende updates.

    En ik moet nog steeds een keer naar je andere model komen kijken.

      Patrick
      Ik hoop dat je wat gehad hebt aan de detail foto's die ik de afgelopen maanden gemaakt hebt ik Vlodrop.
      Ziet er heel erg vet uit.

        MrRC Absoluut! Dat is nog het benoemen waard! Veel dank daarvoor 😄

        • MrRC heeft hierop gereageerd.
        • MrRC vindt dit leuk.

          Patrick graag gedaan. Als je nog originele foto's op groot formaat nodig hebt, dan stuur je mij maar een emailtje.

          Je bent af en toe een echte weirdo. Maar daarom ben je een vriend van me! I love it. Knap werk weer Patrick.

            Eftelflags Je bent af en toe een echte weirdo.

            Aaaah hahaha, zegt de man in de grijze jas die tennist met een speelgoedvis 😆

            Eftelflags Knap werk weer Patrick.

            Dankjewel hè, Danny!

            We gaan het weer volgen, je vorige project was zo gaaf.

            TOF! werken op zwaarte kracht? betekend dit dat het een werkend model wordt?

              jos Ja, klopt! Het wordt een werkend model, maar dit keer op zwaartekracht 🙂 Niet zoals bij de GIB, die overal met een draad aangedreven is.

              De toren is relatief met de rest van de lay-out veel hoger, en het track-design is anders (MK1100) die op schaal veel makkelijk na te maken is. Later kom ik daar nog een keer uitgebreider op terug!

              Wauw, wat een prachtig project weer, echt indrukwekkend!

              2 jaar later

              Hey hallo allemaal! Bijna twee jaar later, maar er is in de tussentijd het een en ander gebouwd aan het tilt-model. Dusss bij deze: hoogtijd voor een update!

              Focus lag ‘m nu even op het afronden van de lay-out, het maken van de trein en het tilt-element.

              Het eerste element is gewijzigd ten opzichte van eerdere ontwerpen. Hier zat een soort wokkel in, maar remde de trein dusdanig af dat het een beetje kritisch zou worden. Nu heb ik die heuvel een beetje “outward banked” gemaakt, want een beetje extra airtime kan geen kwaad 😇

              En de rest van de lay-out kon ook gereed gemaakt worden:

              Bon. Zeer tevreden met dit aanzicht!
              Enne, ruimte werd niet gespaard:

              Dan: de trein. Dit is er altijd eentje die misschien wel het meeste tijd kost om goed te krijgen. In eerste instantie leek het me een goed idee om deze te baseren op een echte wielophanging (dubbele wielen, scharnierende ophanging):

              …dat werkte niet. Kwam tot de conclusie dat meer minder meer beter was: zo min mogelijk bewegende onderdelen. Na tientallen uren was de trein gereed en reed-ie (ongeveer) naar behoren:


              Even een jump in de tijd, want dat tilt-element zelf was de volgende uitdaging. Het mechanisch ontwerp stond al even vast, maar er viel nog een hoop te optimaliseren. Nu werkt het zoals ik het ongeveer voor ogen had. Filmpje!

              En om de liefhebbers van horizontale video’s ook nog een plezier te doen; nog een filmpje! Dit keer is de tweede lock ook geïntegreerd en hoor je die eerst intrekken voordat de trein naar beneden bonjourd.

              De trein haalt het hier net niet. Gelukkig haalt-ie het met het toevoegen van gewichtjes wel! Er valt dus nog het een en ander te optimaliseren.

              That’s all for now! Geniet van het weer en de start van het pretparkseizoen 🥳

              Dit is echt een van de vetste achtbaan modellen die ik heb gezien, tof gemaakt!

              Vind het gehele Project Gaaf en nu met die bewegende beelden zot.
              erg indrukwekkend.

              Wauw, wat een tof project en wat gaaf om dat tilt element zo te zien werken! 🤩

              Heel gaaf zeg! Ik ben erg benieuwd om deze een keer in het echt te mogen aanschouwen met de huidige updates. Zijn de eerste modelbouwbeurzen om te gaan staan al geboekt? 😅

                ASF Dank! 😄 Ja, goed dat je het zegt! De eerstvolgende is de Maker Faire Delft op vrijdag 9 mei (16 tot 22 uur). Hoop dat-ie dan autonoom z’n rondjes kan draaien, want er moet nog wel het eea gebeuren om dat voor elkaar te krijgen.

                Enne, daarna kom ik bij jou op de beurs kijken hoor. Hoogtijd!!