Na het afronden van de GIB heb ik gezworen het niet nog eens te doen. Ik woon hier immers in een studentenstudio(otje) van 27 vierkante meters, dus een nieuwe 3D-geprinte achtbaan past niet. Maar...die eettafel daar in het midden van de kamer neemt toch ook wel veel ruimte in beslag...
En zo geschiedde: die stond op Marktplaats en was in een paar dagen verkocht. Hocus Pocus; 2.5 vierkante meters erbij! Eten kan ook wel aan het bureau...toch? 😅
Rond de kerst ben ik driftig begonnen om een ontwerp te maken van een nieuw type achtbaan, en wel eentje die - zoals jullie weten - as we speak wordt uitgedacht in het zuidelijkste deel van Nederland: de Next-Gen Vekoma Tilt coaster. Net als bij de GIB ben ik hierbij begonnen in No Limits. De enige referentie die er is, is de layout waar Vekoma zelf mee is gekomen, maar dit ontwerp is te lang voor een modelachtbaan. Goed om te vooraf te weten: deze moet namelijk wél op zwaartekracht gaan werken.
Nadat de zelfbedachte layout vast lag ben ik begonnen met tekenen in SolidWorks, eveneens hetzelfde programma als waar de GIB in gemodelleerd is. De toren is grotendeels geïnspireerd foto's van de testopstelling van Vekoma zoals deze in Vlodrop te vinden is (dank naar alle update-foto’s van @MrRC!) Vandaag de dag ziet het computermodel er zo uit:
Van het ontwerpproces van de GIB heb ik veel geleerd. Zo zal nu echt vanuit het perspectief van functionaliteit ontworpen worden, in plaats van realisme. Wat dat betreft heb ik nu die vrijheid, omdat de plaatsing van supports en tracks niet al vaststaat, wat bij een replica zoals de GIB uiteraard wel het geval is!
Langzaamaan konden de eerste onderdelen geprint worden. Hierbij vormde de tilt-toren de hoofdmoot, want deze bevat de meeste onderdelen. Bovendien wilde ik het tilt-element al snel af hebben. Later is het eerste deel van de layout, zoals hierboven op de foto staat, eraan toegevoegd.
Onderdeeltjes! Net uit de printer, nog even schuren en ohja...nog iets...
De witte kleur van de supports leent zich mooi voor het accentueren van de boutjes, en om een flinke boost te geven aan realisme wilde ik deze daarom graag schilderen. Van dit werkje wordt je helemaal zzzzzzzeeennnnn
Boutjes en moertjes!
Langzaamaan begon de toren zich te vormen:
De hoogte in!
En na een paar weken was het hoogste punt alweer bereikt:
Medio mei ben ik begonnen met het modelleren en het printen van de tilt-tafel, toch wel het meest opvallende element van de constructie. In het computermodel zit de meeste functionaliteit al verwerkt:
...en die kon zo op de toren geplaatst worden:
Op z'n kantje!
Gelukkig bestaat dit ontwerp uit heel veel vlakke onderdelen, waardoor 3D-printen relatief vlot gaat. Met de eerste resultaten was ik eigenlijk...ja...heel erg tevreden!
Tijd om dit baandeel op de toren te zetten. Dit zijn recente foto's:
De aandrijving gebeurt op dezelfde plek als in het echt. Ik maak gebruik van ronddraaiend scroefdraad (en een boutje in de “cylinder”) om de translerende actuator na te bootsen:
Het totale plaatje ziet er inmiddels zo uit:
Gebogen staal plastic, daar houden we van!
Dit schaalmodel is kwa schaal iets groter als de GIB (ongeveer 1:50 ipv 1:60). De tafel waarop uiteindelijk de hele layout komt te liggen is ongeveer 2.5 meter lang en 85 centimeter breed. Voordat dat eenmaal is volgebouwd zijn we alweer een hele tijd verder.... 😉
Eén van de redenen dat het tilt-element wat sneller af moest zijn, is omdat de boel afgelopen weekend op een kleinschalige beurs stond opgesteld in Delft. In een wat lichtere omgeving zag 't er ongeveer zo uit:
Het eerstvolgende waaraan gewerkt gaat worden is het lockmechanisme - niet geheel onbelangrijk - en vervolgens wordt de gemotoriseerde lifthill geplaatst. In plaats van de hele layout afmaken wordt daarna eerst de trein geassembleerd, zodat er alvast getest kan worden met de lift en het tilt-element. Op die manier wordt het herbouwen van specifieke delen - wat er bij de GIB vaak moest gebeuren - tot een minimum beperkt.
Tot zover de eerste update. Leuk dat je 't weer gelezen hebt, en bij vragen hoor ik het graag! 😃
Patrick