Bembom Fata Morgana en Carnaval Festival zijn lang geleden gebouwd en waren toentertijd state of the art.
Ik ben het met je eens dat de attracties neigen naar oubollig, daarom is bij een renovatie ook lekker plussen een belangrijke toevoeging om een attractie weer jaren mee te laten gaan.
Fata Morgana wordt begrijpelijk vaak vergeleken met een attractie zoals Pirates of the Caribbean, en die heeft in het verleden ook een upgrade gehad.
Bepaalde key animatronics zijn verbeterd, Jack Sparrow heeft zijn intrede gedaan, en ondanks dat die attractie verder niet veel veranderd is voor de kijker, doen die verbeteringen wel een lekkere frisse wind waaien door de attractie.
Dit mag bij Fata Morgana ook gebeurden wat mij betreft, bepaalde key figuren een update geven zodat ze nog levensechter worden en misschien meer kunnen doen als dat ze nu kunnen, in een vorige post had ik het over de bedelaars in het begin en de tapijtverkoper, dat zijn voor mij, naast de tovenaar toch figuren die een update mogen krijgen met meer beweging, meer mimiek in het gezicht bijvoorbeeld.
Carnaval Festival is wat lastiger, maar ook als je naar een gelijkwaardige attractie kijkt bij de buren met de muis, dan krijgt hun versie ook een tijdelijke overhaul met Marvel karakters.
En ook dat soort aanpassingen laten een attractie lekker fris aanvoelen weer, iets wat in Carnaval Festival ook meer gedaan mag worden.
Ja het is leuk dat we een paar weken een Sinterklaas hebben in de attractie, maar stel je eens voor tijdens de Carnavalsperiode zelf, dat er een paar bekende Nederlandse carnavalsfiguren uitgebeeld zijn in de attractie, hoe grappig kan het zijn dat bijvoorbeeld een Lamme Frans in diverse scenes voorbij komt met hier een daar een quote uit een liedje van hem.
Zoveel werk hoeft dat niet te zijn, een pruikje veranderen, een pop een stofjas aandoen, een snorretje er op plakken en een brilletje opzetten en je bent al een heel eind.
Zet elk jaar een ander uitgebeeld figuur neer of meerdere en je hebt een hogere herhalingswaarde gekregen volgens mij.
R013 Dat papier mache begint op te vallen als je er te vaak in bent geweest lol.
Pro tip, minder vaak de attractie doen of minder vaak naar het park gaan, dan blijven de attracties langer fris en herhalingswaardig.
Zelf ben ik al 3 jaar niet naar de Efteling geweest gewoon omdat ik merkte dat het park mij minder begon aan te trekken, maar ik moet eerlijk bekennen nu zo met de opening van Dance Macabre die langzaam in beeld komt gaat er een bezoekje zeker weer in zitten.