Michael Het gros heeft geen idee meer hoe het er exact uitzag toen ze er in hun jeugd waren. Dus je hebt als park alle vrijheid wijzigen aan te brengen in je aanbod en op die manier te verschuiven in aanbod en beleving.
True, true. Wat dat betreft is het key word in de zin die je gequote hebt ook ''verwachten''. Als in: mensen verwachten het Sprookjesbos terug te zien, met dezelfde sprookjes, maar dat die sprookjes inmiddels een aantal keer vernieuwd zijn is niet alleen noodzakelijk, het is (meestal) ook een vooruitgang. Zie ook mijn term imitatie-museum. 🙂
Want waar het om gaat is dat de essentie van de uitbeeldingen behouden blijft. For the record, er zijn best wat zaken aan Fata Morgana die ik verbeterd zou willen zien maar dat zijn eigenlijk allemaal details...
Michael Kijk naar de recente verbouwing van het kasteel van Doornroosje. Dat is ook niet langer exact hetzelfde als de afgelopen veertig jaar, en daarvoor is het ook nog een keer gewijzigd. Hetzelfde geldt voor Carnaval Festival en Droomvlucht inmiddels.
...net zoals dat de aanpassingen aan deze sprookjes en attracties ook allemaal details zijn. In de meeste gevallen geldt voor de Efteling, wat er in de basis staat is gewoon goed en er is 0,0 reden om dat (vrijwillig) plat te gooien.
Spookslot is dan een lastiger verhaal, je zou zelfs kunnen zeggen de enige uitzondering. Ik denk ook niet dat je die attractie ooit significant had kunnen upgraden en ''naar nu trekken''. Het was altijd een walkthrough en animatronicshow achter glas gebleven, wat blijkbaar door veel bezoekers als suf werd ervaren. Maar wat voor mij dan voorop staat, ondanks dat ik die sloop zeer betreur, is dat Spookslot niet zomaar is platgegooid om er de zoveelste achtbaan of wat dan ook voor neer te zetten. Het zijn geen Phantasialand-praktijken daar in Kaatsheuvel. Ze hebben de houdbaarheid ervan zolang mogelijk weten te rekken en men doet er nu alles aan om een waardige vervanger neer te zetten.