JeepeeB Het is al eerder gezegd, maar een paar animatronics in Fata Morgana vervangen werkt een beetje als een vlag op een modderschuit. Dan gaan die veel te veel afsteken tegen de rest. Je kunt de tovenaars wellicht vervangen, maar ik vraag me oprecht af wat de meerwaarde zou zijn, tenzij de kennis om zelf een nokkenschijf-animatronic op dat niveau te ontwikkelen niet meer aanwezig is binnen de Efteling. Ze kunnen namelijk qua pose wel wat geplust worden, zodat ze niet zo raar naar beneden kijken. Maar qua bewegingen, ook met handen en mond, doen ze niet onder voor Almar of Gustave.
Ik zeg niet dat alles maar zo moet blijven, maar een paar state-of-the-art poppen gaat niet werken denk ik. Maar de man met de ezel, de tapijtverkoper, kunnen inderdaad in hun klasse wel opgewaardeerd worden. En de timing van sommige animatronics mag net iets langer duren. Het blaffende hondje is het 'ergst', die bevriest al als de boot er nog naast vaart. Maar ook de zwervers, ezel, schietende man mogen nét een wat langer loopje hebben.
Misschien is het iets voor een apart topic, om een wensenlijstje/blue sky Fata Morgana re-hab te verzinnen.
Grote winst is te halen in de jungles denk ik. De kakofonie van geluid in de eerste jungle mag weg. Daar zit een enorm gek geluidssample als je net voorbij de projectie bent. Je hoort het duidelijk 'aan' springen en afgekapt worden. Heel vreemd, het is niet de geluidsondersteuning van de projectie. Eruit met dat geluid! Evenals de rommelige 'toverspreuk' nu. Het oude stroboscoopeffect was krachtiger dan de flikkerlichtjes nu. Geen twinkels hier, en ook geen twinkelgeluiden. Verder zou ik het logischer vinden als het paleis in het begin zou verschijnen in plaats van verdwijnen. In de eindjungle kun je dan een projectie toevoegen van het paleis dat verdwijnt; was het dan allemaal tóch een fata morgana..?
Verder kun je het hebben over inderdaad het technisch updaten van enkele animatronics, het beter uitwerken van alle dierfiguren (slang, kamelen, ezel, tijger, krokodillen, geen van allen echt goed gelukt vind ik), het beter wegwerken van lampen (vooral in de havenscène en wederom de eerste jungle) en vooral het in ere herstellen van oude, indrukwekkende, effecten. De rotsdeur naar de haven, de bewegingen van Djinn, de peppers' ghost van de tovenaar, de lasers in de kantelkamer, de kantelkamer zelf. Daarmee voeg je alweer een hoop attractiviteit toe.
Over zaken die wellicht gevoelig zouden liggen is al vaak gediscussieerd, aanstoot nemen aan uitingen in Fata Morgana is een enorme vorm van white-washing, in elk geval qua denkbeeld. Je gaat dan denk ik kijken naar de wuivende dienaren bij de pasja, de buikdanseressen of de moren die de wacht houden. Ze horen nu eenmaal bij de beelden van 1001 nacht, zeker de buikdanseressen. Mochten de andere figuren vervangen worden dan is dat een minder ingrijpende verandering, hoewel het natuurlijk krom is om de moren te verwijderen alleen omdat ze als dienaar weg worden gezet.
De schietende man, verdrinkende man, slavenscène, ik hoop dat dat allemaal fijn in ere wordt gehouden. Het zijn duistere randjes waarmee het park zich onderscheidde van de andere grote jongens, maar die eigenlijk voornamelijk in Fata Morgana en het Spookslot te vinden zijn/waren. Het is dus de vraag of de Efteling van nu dat nog wil aanbieden, ik zou het zonde vinden als die kant verdwijnt.