Ja goed, het gebouw is alles he. Niet enkel het staalwerk of beton, maar ook de bekabeling en de installaties die een gebouw dan weer draaiende kunnen houden. Dan heb ik het niet eens voor alles wat in het gebouw staat.
Goed; met genoeg wil en kracht kan alles worden opgelost. Maar het is verdomde lastig om dat te doen in een attractie met deze leeftijd en waar de bouwnormen destijds echt anders zijn. Nogmaals; ik geloof niet dat ze het gebouw natuurlijk gaan slopen. Maar dat het gebouw en alles wat erin zit wel enorm schreeuwt om grootschalig onderhoud en aanpassingen. Iets wat de Efteling natuurlijk ook al heeft toegegeven. Er moet 'iets' gebeuren. En als je het doet, dan wil je het natuurlijk ook doen op basis van van de huidige normen en wetgeving. En dan kom je in het probleem dat de basis van de attractie gewoon wat verouderd is en dat het wellicht niet meer helemaal gaat zonder echt grote aanpassingen te doen.
Een heel ander voorbeeld. Bij het laatste grootste onderhoud van de Bermuda Driehoek kwam men erachter dat vrijwel alle belangrijke kabels in het beton waren gegoten zonder kabelgoot. Men heeft uiteindelijk nieuwe kabels moeten trekken door het gebouw. Maar waar laat je die? Het decor is daar niet op gemaakt en er was geen luxe van een kelder zoals in Fata of een hele zolder met allemaal looproutes. En daar zag ik wat water in een gebouw doet. Je zakte letterlijk door het houtwerk heen. Uiteindelijk is er gekozen om veel kabels in het zicht te laten, omdat het thematisch nog wel kon. Die hele stellage van steigerpijpen in de eerste echte grote scene zit er niet voor niets....
Ander voorbeeld. Hadden de sprookjes in het sprookjesbos wellicht nog langer kunnen staan? Goh ja. Maar nieuwbouw en flinke restauratie is soms ook gewoon beter, slimmer en goedkoper. En je kunt het gelijk aanpassen aan de huidige normen en wetgeving. Maar dingen ineens ook weer rolstoelvriendelijk maken.
Terug naar Fata. Leuke foto's van die lekkage. Maar jij ziet het op 1 plek. Volgens mij is het allemaal iets minder rooskleurig dan we denken. En voor een gebouw waar ruim 40 jaar water doorheen stroomt, en nu dus ook van buitenaf naar binnen gaat, ben ik bang dat de attractie/gebouw/decor toch echt einde levensduur is. Dat wilt niet zeggen dat je het 1:1 weer kan herstellen hoor. Of onderdelen kunt hergebruiken. Of dat het erg is. Nee zeker niet. De Efteling heeft de Fata uitstekend bijgehouden en los van wat grote effecten ligt het er prima bij. Maar wil je de Fata Morgana voor de toekomst blijven behouden, moet je wel wat aanpassingen gaan doen.
En dan is het een kwestie van gewoon een bedrijfseconomische beslissing. Welke aanpassing de Fata Morgana ooit gaat krijgen weten we allemaal niet. Iedereen zijn wensen/mening. Het feit dat het onderhoud is uitgesteld geeft wellicht aan dat de Efteling dat zelf ook niet weet. Voor mij is de Fata een essentieel onderdeel van de identiteit van het park. Maar wat zegt het General Public? Een 9+ ervaring? Vergane glorie? Uiteindelijk wordt op de begroting van het park een beslissing gemaakt.