Japio Nee hoor, ik geef enkel mijn mening. Dus dat is absoluut niet altijd de waarheid. Net zoals jullie je mening ook persoonlijk hebben. En dat mag hoor. Ik denk enkel dat zowel mijn mening, als die van jou, net zoveel uitmaken in de algemene discussie. niets. Het gaat er niet om wat individuele mensen zoals ik vinden. Het gaat erom wat er in de samenleving aan de hand is.
Ik baseer mijn mening echter wel op een iets bredere kijk in de pretparkwereld. Zie bijvoorbeeld wat ze hebben gedaan met Pirates, Pinokkio, Peter Pan. Door die rides aan te passen naar de huidige kijk op de culturen, uitbeeldingen en normen en waardes, houden ze deze rides actueel en nog goed genoeg voor de komende decennia.
Ik was de afgelopen weken in Japan en was mij stiekem een beetje verbaasd dat in de Pinokkio ride daar men de kinderen liet roken (volgens de originele vertelling van dit sprookje/film een destijds logische keuze) en dat in Pirates nog een vrouw wordt verhandeld. En de vrij aparte uitvoering van de oude Peter Pan flight met native Americans, goh. Ik schrok daar wel van. Pretparken moeten veranderen, anders is het echt met dat soort rides snel klaar. En wat ik hoorde gaat ook de Splash Mountain in Tokyo snel veranderen. Dus tja, face it. Dingen veranderen omdat de kijk op sommige uitbeeldingen gewoon veranderd is. Dat is geen mening, dat is een feit.
En doordat Disney dat heeft aangepast blijven de rides ook nog voor de komende jaren actueel en populair. Een pretpark is geen museum en ik gun dat de Efteling actueel blijft voor een hele grote doelgroep. Alleen zo behoud je je erfgoed in een pretpark. De kijk op de wereld is veranderd en pretparken moeten daar gewoon in mee gaan om hun aanbod en park actueel te houden.
Terug naar Fata. Ik gun de Efteling een Fata Morgana die technisch weer glanst als nooit tevoren en die nog jaren meekan. Maar als ik het park was zou ik zelf erg goed kijken naar de stigmatiserende manier van uitbeelden van de scenes. En het is niet dat de Efteling dat zelf niet weet he. Ik gok dat de discussie daar nu vooral intern om draait. In hoeverre kan de Fata Morgana nog door in de huidige vorm? Gezien de hoeveelheid reacties op een opmerking als de mijne, zal dat ook intern in de Efteling best een discussie zijn op dit moment. Is er een juiste keuze? Nee. Je doet het natuurlijk nooit goed. Zie de zwarte pieten discussie bij de stoomtrein. En nu? Je hoort er niemand meer over. Omdat we eigenlijk wellicht ook wel vinden dat het de juiste keuze is.
En alle andere discussiepunten zijn natuurlijk wat apart. In musea hangen immers nu ook al iets meer bordjes met tekst en uitleg over bepaalde keuzes die in een ver verleden zijn gemaakt. In het onderwijs wordt er vaker nagedacht over hoe de huidige samenleving kijkt naar zaken ipv de samenleving van 20 jaar geleden. Laten we dat vooral ook blijven doen. En ik denk dat de Efteling daar een klein onderdeeltje van moet zijn. Om de uitbeeldingen uit het verleden te blijven bekijken door de bril van de huidige samenleving.