Progress er zijn meer figuren die op andere technieken (zoals luchtdruk) werken dan je in eerste instantie zou denken.
Alleen daar waar nokkenschijven niet mogelijk waren, vanwege locatie of het type beweging, zoals oogleden. Bij de buikdanseressen is de heupbeweging een uitzondering, die werkt op een simpele elektromotor en loopt altijd door, ook als de rest van de figuur die wel op nokkenschijven werkt, stil staat. Maar in de basis draaien alle figuren, met name juist de meest in het oog springende, op nokken.
Als je het mij vraagt is het heiligschennis om die techniek eruit te slopen en te vervangen door pneumatiek of servos. Fata Morgana zonder nokkenschijven is Fata Morgana niet meer.
Tim Het is geen verkeerd systeem als je het goed kan onderhouden.
Maar dat is dus wel een dingetje: het is een onderhoudsgevoelig systeem. In het verleden, toen de Efteling nog iedere winter sloot, nam men de tijd de figuren in die periode opnieuw af te stellen. Die frequentie van onderhoud per figuur is dermate afgenomen, dat de maximale potentie ervan niet benut wordt. Ik blijf me verbazen over hoe vloeiend en geavanceerd de bewegingen van bijvoorbeeld de Kaliefen kúnnen zijn, als je videos uit de beginjaren terugkijkt.
Toch vind ik dit geen reden om de nokkenschijven af te schrijven want animatronics met andere technieken kunnen net zo goed falen, en we hebben onlangs met Symbolica gezien dat dat misschien nog wel minder fraaie beelden kan opleveren. Nokkenschijffiguren verliezen op den duur het bereik van hun bewegingen, maar zullen nooit akelig gaan trillen of vervaarlijk schudden. Eigenlijk is de moraal van het verhaal, wat de ingezette bewegingstechniek ook is, onderhoud is onmisbaar!