Bij elke grote organisatie worden er bij een grote investering meerdere opties (financieel) uitgewerkt, zodat het management een gedegen keuze kan maken. En daarin zullen ongetwijfeld ook populariteit en nostalgie bij in meegenomen worden. Bij het groot onderhoud van Fata Morgana zijn mogelijk de opties: complete revisie van de huidige attractie, revisie inclusief plussen van zaken, gedeeltelijke revisie etc. En daar kan ook de optie sloop en vervang (in wat voor een vorm dan ook) bij zitten. Naar aanleiding van de leeftijd van de attractie is het ook niet geheel ondenkbaar dat er over gesproken wordt. Een dergelijke optie zal gezien de populariteit en het sentiment alleen een praatplaatje zijn en niet een reële optie. Natuurlijk heeft iemand het stuk gezien, of iemand erover gehoord hebben en dan gaat zoiets al snel een eigen leven lijden.
Zoals je op de mooie bouw foto`s hebt kunnen zien, die recent zijn gepubliceerd, is het gebouw zelf vrij goedkoop uitgevoerd (m.u.v. de technische kelders en vaargeul). Je ziet namelijk veel palen (kleine overspanningen), weinig isolatie e.d. Ik kan mij zelfs niet aan de indruk onttrekken dat het spookslot degelijker was gebouwd. Dat het goedkoop is gebouwd wil niet zeggen dat het met 40 jaar op is. Met tijdig onderhoud kun je dit gebouw nog vele tientallen jaren in stand houden.
Volledige nieuwbouw (van het zelfde) is in mijn optiek ook geen optie dat zal waarschijnlijk 4 a 5 keer zo duur zijn als destijds (als het niet nog meer is). En dat heeft te maken met duurdere materialen, hogere lonen, strengere eisen en wat wat ik verwacht dat nog het grootste verschil gaat maken, is de organisatie zelf. Deze laat het niet meer toe dat het eindproduct niet (tot in het kleinste detail) op papier staat. Hiermee wordt het pionieren van destijds uitgesloten en is er al een groot deel van het budget weg voordat er ook maar een schop in de grond is gezet. Ik zet dus in op een grote revisie.