Mooi om te zien dat er groot onderhoud voor de Fata Morgana aankomt, de attractie verdient best wel wat liefde en blijft mijn absolute favoriet in de Efteling.
Er is veel wat aangepakt kan worden, veel meer dan wat realistisch is, maar ik denk wel dat de meest voor de hand liggende dingen zullen zijn dat ook de hele Fata Morgana een upgrade krijgt naar LED (enkel de jungle scene in het begin en eind zijn aangepast bij vorige update) en dat de animatronics wat liefde krijgen met (ver)nieuw(de) kledij en maskers. De kabels van de meeste figuren zullen wel vervangen worden vermoed ik, van wat ik vernomen had slijten de nokkenschijven zelf niet zo hard maar rekken de kabels wel na verloop van tijd serieus uit.
Wat ik als een must zie bij deze update is dat de rook-effecten in de attractie terug komen - zeker nu er zoveel extra rookeffecten in de Vliegende Hollander gezet zijn en er terug rook is bij de Droomvlucht, verwacht ik dat de rook bij Fata Morgana ook terug zal komen, geeft het een veel beter effect. En dat de deur naar de havenscene aangepast wordt, want die blijft toch problematissch. Ik dacht gelezen te hebben dat die te zwaar was voor de stellage er rond (zeker omdat deze zo snel open moet slaan), en zoiets los je natuurlijk in een week niet op, met wat meer tijd voor onderhoud kan ik me moeilijk inbeelden dat ze dit niet mee gaan nemen.
Bij de aanpassing van de verlichting verwacht ik wel heel veel, dat gaat een enorm impact maken op de hele attractie en de Efteling heeft ondertussen duidelijk getoond dat ze echt goed zijn in het maken van LED-lichtplannen. Heel benieuwd voor!
Ik vrees wel voor de Djinn dat die kamer niet terug gaat bewegen: dat effect was vrij snel defect en is nooit meer hersteld, ik vermoed dat het best storingsgevoelig is en op een moeilijk bereikbare plek gaat zitten. Ik hoop dat ze het gefixt krijgen, maar ik hoop vooral dat als ze de belichting aanpassen, er ook wat nieuwe schatten (en knipogen) in de scene komen.
Ik zou ook graag zien dat de wachtrij wat aanpassingen krijgt, want met de nieuwe toiletten bij de Fata Morgana zie je toch wel wat een verschil dat kan geven. Zelfs al doen ze niet veel met de hal zelf, wat extra decoratie hier en daar, eventueel een gezonken bootje en wat drijvend handelswaar in de hal, muren die betegeld zijn ipv die vreemde structuur-muur en de houten planken van de wachtrij die vervangen worden (die zijn echt wel serieus afgesleten) gaan daar al wat doen.
Wat ik mooi zou vinden zou zijn dat als ze de verlichting van het station aanpassen, ze in de wachtrij gebruik maken van die vuur-LED's die ze bij Sindbad gebruikt hebben en algemeen het station net iets donkerder maken (met uitzondering van de draaischijf en de trap, natuurlijk) om zo meer sfeer op te bouwen. Zo'n LED verlichting is toch een pak mooier dan zo'n lichtbakken die een heel egaal licht voortbrengen.
Er zijn 10,000 dingen die ze kunnen doen om Fata Morgana te verbeteren, maar het is en blijft een van de mooiste darkrides ter wereld. Ik ben blij dat ze zoveel liefde krijgt!
Ter vergelijking; het Bos van Plop heeft de laatste grote ombouw 23 jaar geleden gekregen, die attractie staat bij wijze van spreken bijna op instorten.