wh_k Ik vind de opstaphal vrij iconisch, van de lay-out tot het kleurenpalet. Enige dat echt anders kan is de buitenrij maar aangezien die toch amper nodig is op een paar weken in het hoogseizoen na, lijken dat mij onnodige uitgaven.
Is dat ook niet een klein beetje de nostalgie die zijn werk hier doet? De opstaphal van Fata Morgana verraad zijn leeftijd echt wel in negatieve zin, vind ik. Daar is weinig iconisch aan. Het is niet dat je de minaret doorloopt en ineens verwonderd wordt of zo. Ik hoef het ook niet op en top aangekleed, maar een wat warmere kleur dan het groen en wit doet al heel wat denk ik.
Over de kantelkamer; die beweegt inderdaad al een behoorlijke tijd weer naar behoren. Echter mis je bij het inslaan van het water nog 2 rode laserstralen die daarvoor zouden moeten zorgen. Toch vind ik dat niet de grootste pijnpunten. Voor mij:
- de 'reset' van het geluid van de luchtspiegeling is goed hoorbaar in de junglescène. Je hoort mystiek geruis/getwinkel wat ineens stopt. Dat kan (volgens mij eenvoudig) verbeterd worden
- De showverlichting hangt hier na de eerste bocht ook best in het zicht, die kan wellicht beter weggewerkt worden
- De eerste tovenaar heeft een knullig tovereffect van knipperende lampjes in de bomen. Een twinkelprojectie zoals in symbolica, of een simpele lichtflits van de toverstaf en de laserstraal is mooier denk ik
- In her eerste gedeelte van de armenwijk stopt het hondje ook abrupt met blaffen/bewegen. Beter is het om diens 'loop' te verlengen. Dat lijkt me een vrij rigoureuze ingreep, dus ik verwacht niet dat dit gebeurt
- ... dan een stukje geen grote verbeterpunten voor mij
- De waarschuwende man mag dynamischer, dat zorgt voor meer aandacht en impact in de opvolgende scène denk ik.
- De grotdeur na de martelscène in ere herstellen! Ofwel, laten sluiten en openen. Als hier een andere oplossing dan een openzwaaiende deur nodig is, vind ik dat ook best.
- In de havenscène hangen ook veel lampen in zicht, mogelijk kunnen deze meer gecamoufleerd worden
- De Djinn weer aan de kamer laten schudden, vind ik nog een imposantere beweging dan beweging van zijn kop
- Misteffect bij de krokodillen, voor wat meer spanning en minderzichtbare techniek
- Terugkeren van de laser in de kantelkamer
Vooral veel 'in oude glorie en luister' herstellen dus. Ten tijde van de bouw/ontwerp van Fata Morgana bestond het plan om achter de diverse verlichte ramen, schimmen te laten bewegen. Alsof de bezoeker in de gaten gehouden zou worden door paleiswachters. Zoiets lijkt me wel een gave, subtiele toevoeging. Een van de sterkte punten van Fata Morgana vind ik nog de scène met het valhek. Iedereen let op het hek, waardoor haast niemand ziet dat de man bij het kanon kijkt naar de man in het raam. Die knikt met zijn hoofd en pas dán steekt de ander het kanon af en zakt het hek.