Eigenlijk kan men voor Turbine (wat raar om opnieuw over Turbine te kunnen spreken) en Flashback alle kanten uit als het op thematisatie aankomt.
Flashback is momenteel gethemed naar een fabriek uit 1869 waar een machine in huisvest die proefpersonen weer jonger maakt. Op zich is het verhaal achter Flashback wel okay, maar jammer genoeg is dat verhaal meer en meer naar de achtergrond geraakt. Er zijn wel nog enkele verwijzingen naar dat verhaal in de wachtrij. Maar die zijn zodanig weggemoffeld in het donker dat er volgens mij niemand meer op let. Het gaat hier om houten panelen met informatie over de behandeling met teksten zoals 'Luiers verkrijgbaar voor personen die misbruik hebben gemaakt van de behandeling'. Van mij mag dat thema terugkeren, maar ik weet niet of Walibi nog behoefte heeft om een verhaal op te dringen bij bezoekers. Kijk naar Pulsar. Daar is wel een klein verhaal, maar Marc Guffens van Walibi vertelde toen dat de voorshows er waren zodat bezoekers zelf een verhaal zouden zoeken bij wat ze te zien kregen. Één ding hoop ik wel en dat is dat Walibi verschillende effecten van vroeger weer in ere hersteld. De countdown bij het draaien voor de eerste drop, druppelende en spuitende waterleidingen waar je onderdoor voer en rookeffecten in overdekte compartimenten.
Voor Turbine kan men ook weer veel kanten uit. Op de concept arts kan je zien dat deze gethematiseerd word naar een verlaten en gevandaliseerde fabriek. Dus wat men met de binnenkant doet kan eender wat zijn. Ik hoop echter wel dat men hier dan weer iets doet aan die Tchernobyl-achtige wachtrij. Want dat is volgens mij één van de lelijkste en saaiste wachtrijen ter wereld!