The_Bullgod Er worden namelijk nog steeds huizen, bedrijven, fabrieken, wegen etc bij gebouwd.
Volgens mij zit Noord Brabant al op slot, gaat het rijk geen nieuwe wegen en spoor aanleggen en is het allemaal extreem lastig om een nieuwe natuurvergunning te krijgen. Volgens mij moet je een groter plaatje vormen, want wat je nu zegt klopt in mijn optiek niet. En dat we niet kunnen bouwen is volgens mij een van de problemen waardoor we deze stikstof crisis hebben.
Nevz Wanneer kunnen we dan stellen dat we aan ons maximale aantal inwoners zitten en groei geen mogelijkheid meer is? Tenminste niet met de huidige levenstijl van goedkoop vlees, goedkope vliegvakanties en mobiliteit door persoonlijk autogebruik.
Dit zijn de goede vragen wat mij betreft. Maar als je aan mensen uitlegt dat we van welvaart naar welzijn moeten gaan denken we allemaal dat we onze kwaliteit van leven gaan inleveren omdat de gehaktbal van moeder de vrouw een soort afgedwongen recht is geworden ipv te beseffen dat het een ordinaire luxe is. Het is nog maar een generatie of drie geleden dat vlees op tafel een luxe was wat je een keer per week had. Ik ga hier overigens ook niet beweren dat dat het nieuwe normaal weer moet worden. Maar iets meer besef bij iedereen dat een kilo rundvlees op tafel idioot ineffectief is als we kijken naar wat we echt nodig hebben om te kunnen leven. De mens is van nature ook geen carnivoor, ons gebit zou ons daar aan moeten herinneren. Meer plantaardig, meer circulair en het vee dat we houden moet worden gemaximaliseerd op wat we in dit land kunnen voeden. Maar onze ecologische afdruk voor vee is dus vier zo groot als dat we denken doordat we heel erg veel voedsel importeren. Importeren uit soja plantages in het regenwoud, waar de monocultuur nog veel destructiever is voor de aarde dan hier. En daarmee kom ik dan op de volgende uitspraak:
R013 We zijn een zandkorrel op deze aardvlakte en ons maar druk maken over 0,00000001% van de natuur wereldwijd waar wij invloed op hebben.
Wij hebben dus veel meer invloed dan hier wordt gebagatelliseerd. Wij houden met onze huidige consumptie ook de sloop van regenwouden in stand en met alle vervoersbewegingen die noodzakelijk zijn is de impact groot zat.
Een stad als New York aanhalen is een whataboutism, want daar gaat de discussie helemaal niet over. Hoewel we misschien best wat kunnen leren om met meer mensen op minder vierkante meters te wonen zoals in New York.