theorder01 Laten ze eens beginnen met duidelijkheid. Zolang dat al te moeilijk blijkt te zijn, snap ik heel goed dat mensen daar tegenin gaan.
Als ze die duidelijkheid proberen te geven staat het hele land weer vast omdat mensen denken dat je met een trekker op de snelweg wel je zin krijgt. De mededeling dat gedwongen verkoop mogelijk is wordt niet geaccepteerd, dat heeft niks met duidelijkheid te maken.
theorder01 Het waren ook de banken en de overheid die de intensivering en schaalvergroting subsidieerden en aanmoedigden. Je kan niet ineens als partner daar de stekker uit trekken
Mee eens, er zijn veel partijen in deze discussie die een rol hebben. Maar @Tonnie heeft gelijk dat de lobby rondom de landbouw dit probleem al vijftig jaar negeert en doet alsof er niks aan de hand is, dat ze onbeperkt konden blijven groeien en dat alles wel geregeld gaat worden. De overheid erkent die fout door 24 miljard euro klaar te zetten om dat recht te trekken. En het is een grote schande dat de Rabo tegen al die boeren nu doodleuk zegt dat ze een verhoogd risico zijn om te investeren en het verder moeten uitzoeken. Daar kan ik net zo boos over worden als die lui met een trekker op de snelweg.
Fatouche Maar door de grote winst van de BBB ontstaat nu het idee dat er nog allerlei opties zijn. Van der Plas maakt al toespelingen dat er veel andere opties zijn
Eens, ik zag al een vergelijking tussen stikstof en de noodwet rondom de avondklok tijdens de pandemie. Dat zijn echte valse verwachtingen wekken naar je electoraat en dit land.
Fatouche Om nog maar niet te spreken van alle andere problematiek waarin BBB eigenlijk geen helder standpunt heeft. Het land wordt compleet onbestuurbaar met zo’n grote rol voor een one-issue partij.
Wederom eens! Ik ben nog steeds op zoek naar de ideologische basis van BBB, waar je het wel of niet mee eens kan zijn. Maar het enige dat ik vind is dat men zegt dat men per onderwerp dan kijkt naar wat ze moeten doen. Ik vul dat in door te stellen dat ze kijken hoe de peilstok erbij hangt en welke lobby handig uitkomt en dan gaan ze daar ergens een positie innemen. BBB stemt met regelmaat mee met standpunten waar JA21, BVNL en FVD eenzaam in zijn. Maar als je zegt dat het een rechtse partij is dan is de wereld te klein, maar de ideologische grondslag wat ze dan wel zijn is ook niet te vinden.
In alle eerlijkheid, daar is de Nederlandse boer helemaal niet in geïnteresseerd. Wij lopen achterop met biologische landbouw omdat de insentive over te stappen compleet ontbreekt. Het eco-systeem rondom de boer faciliteert biologische landbouw nauwelijks omdat daar veel minder in te verdienen valt voor mensen die handelen in kunstmest en goedkoop veevoer.
theorder01 Als een Shell enorme subsidies krijgt voor verduurzaming, waarom de boer dan niet?
24 miljard. Vierentwintig miljard. 24.000.000.000. Het staat klaar en bedoeld om te investeren. En het enige dat de boeren doen is met een trekker de boel op stelten zetten. Wat wil men nu echt?