Joell Gisteren hoorde ik een anekdote van iemand die zij dat wellicht de NFT's de een april grap zijn.

Ik hoorde anders gisteren in het park iets heel anders. De Efteling wilt voet bij stuk zetten om dit erdoorheen te duwen, tot ongenoegen van fans en zelfs sommige personeelsleden die meer kennis hebben van NFT's en dus alle nadelen op ecologisch vlak kennen. Als ik aan een willekeurig iemand uit leg hoe het zit, ervaar ik ook dat diegene ineens meer begrip heeft voor de afkeer voor NFT's. Ik ben benieuwd of het een 1 april grap is, maar enige imagoschade op het groene imago van de Efteling is al aangericht.

Quefox_ QDude24 hier is natuurlijk wel een kanttekening te maken, want ál het internetgebruik kost een hoop energie, energie die meestal niet duurzaam wordt opgewekt. Zo’n 60% van de data flows wereldwijd zijn voor online video, waarmee in totaal zo’n 305 miljoen ton aan CO² wordt uitgestoten. Dat is zo’n 20% van alle uitstoot van de digitale sector. (The Shift Project, 2019)

Ja NFT’s zijn niet goed voor het milieu, maar het hele internet is dat niet. Alleen over Netflix en YouTube hoor je dan weer zelden mensen klagen…

Toch loopt de vergelijking wel erg scheef.
    Je (of die berekening) gaat er nu vanuit dat er een een op een relatie is tussen een hoeveelheid dataverkeer en stroomverbruik, terwijl dit niet perse zo is, ja, veel backbones zijn opgeschaald, maar door de snellere verbindingen zie je dat per mbit verbruik t stroomverbruik juist naar beneden gaat, en jou verbinding thuis of die nu 100 of 1000mbit heeft is ook niet echt veranderd in stroomverbruik, maar je kan er wel heel veel mee, in verhouding is voor bandbreedte het stroomverbruik veel minder hard gestegen dan de gestegen capaciteit.

NFT's en blockchain doeleinden zijn meestal juist andersom, heel weinig bandbreedte, maar wel enorm "CPU" intensief wat weer een enorm hoog stroomverbruik veroorzaakt, daar is echt een hele harde 1 op 1 relatie.
    Het is niet voor niets dat er tegenwoordig projecten zijn dat bijvoorbeeld tuinders hun kassen verwarmen met een container vol met miners.

Niek

Gelukkig denken de meeste daar zo over (zie de vele voorbeelden in dit topic). Ik zou het enorm vreemd vinden dat dit niet gewoon vrij toegankelijk wordt.

Tonnie Je (of die berekening) gaat er nu vanuit dat er een een op een relatie is tussen een hoeveelheid dataverkeer en stroomverbruik

Zo intepreteer ik het onderzoek niet. Men heeft hier gewoon onderzoek gedaan naar de impact van videostreaming op de uitstoot van broeikasgassen, conclusie: alleen videostreaming veroorzaakt al 20% van de uitstoot van de digitale sector. De hoeveelheid dataverkeer is daarin meer bijzaak, maar zeker niet oninteressant.

En wat ik daarmee wil laten zien is dat NFT’s niet per se heel veel meer schadelijker zijn dan de rest van het internet. Over noodzaak valt te discussiëren, maar ook dat geldt voor meer zaken op het internet. The_Real_Infernape vat het wat mij betreft goed samen: “Mensen moeten ergens een lijn trekken. Over Netflix hoor je nooit iets slechts, maar NFT's zijn eng en berucht en dus sneller een zondebok.”

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Quefox_ Als ik die link van jou door lees lijken er zo snel wel deze aannames gedaan te worden.
        "We live in a world where only one form of digital use, online video, generates 60% of of world data flows and thus over 300 million tons of CO2 per year."

Ik heb niet echt de tijd genomen om 36 pagina's in detail door te lezen van het onderzoek, maar als ik eea zo snel doorlees en hun 1byte model bekijk dan doen ze een dataverkeer aanname en berekenen daar dan de uitstoot aan waarbij ze dus zo op t eerste gezicht gewoon het percentage video in dataverkeer gebruiken om de rest van de calculaties te maken waarbij ze dus het percentage dataverkeer aannemen als stroomverbruik in DC's etc en dit dan met de kijkduren vermenigvuldigen.

Maar dan doe je echt je berekeningen een grote fout aan, omdat er een relatief kleine datacenter kant tegenover staat in verhouding tot het dataverkeer.

Daarmee vind ik ook dat een vergelijking "Ja NFT’s zijn niet goed voor het milieu, maar het hele internet is dat niet. Alleen over Netflix en YouTube hoor je dan weer zelden mensen klagen…" ook niet echt kan stellen.
        NFT's hebben een onevenredige en exorbitante impact op energieverbruik tegenover de meerwaarde die ze aan de maatschappij leveren, die verhouding tegenover netflix en youtubes is echt wel extreem anders.

Niek Ah, precies wat @John en ik twee weken geleden hier al uitgebreid vertelden.

Denk dat je toch iets te voorbarig was en te zeker van je eigen standpunt. De Efteling heeft zojuist hun obvious echte 1 april grap online gezet:

En zoals ik twee weken geleden hier al vertelde:

Mennoo_ Het is ECHT geen 1 april grap. Dit is serieus.

Ik heb net als msnguy namelijk ook al meerdere verhalen gehoord dat dit serieus is en geen 1 april grap vanuit meerdere bronnen over al langere tijd.

Mennoo_ Denk dat je toch iets te voorbarig was en te zeker van je eigen standpunt. De Efteling heeft zojuist hun obvious echte 1 april grap online gezet:

Dat er één april grap is wil niet zeggen dat het niet twee grappen kunnen zijn.

theorder01 https://acc-spookslot-metaverse.eftelingdigital.nl/
          Als je die uitloopt kom je bij een inlogpagina. Ik heb uiteraard gekeken of op mijn e-mailadressen toevallig een mailtje komt maar helaas 😆 .

Wel opvallend dat de inlogpagina hier trouwens ineens verdwenen is. Blijkbaar had de Efteling niet voorzien dat mensen de link zouden lezen en vervolgens zouden proberen in te loggen. Dat zou wel stom zijn.

theorder01
            Er kunnen twee 1april grappen zijn, maar ik acht de kans onwaarschijnlijk. 1 april grappen zijn puur een PR stunt, en als je er twee uitvoert neemt de ene altijd aandacht in van de andere. Dus ik acht de kans zeer klein dat het hier gaat om 2 verschillende grappen (Met dus daarnaast de meeste verhalen die ik gehoord heb omtrent spookslot-NFT).
            (En ja ik besef me dat ik enorm voor joker sta als uiteindelijk blijkt het toch een 1 april grap te zijn)

Over de inlogpagina: Die was volgens mij al vrij snel offline gehaald (lees 1 dag later) toen ze erachter waren gekomen dat de link was uitgelekt.

theorder01 Wel opvallend dat de inlogpagina hier trouwens ineens verdwenen is. Blijkbaar had de Efteling niet voorzien dat mensen de link zouden lezen en vervolgens zouden proberen in te loggen. Dat zou wel stom zijn.

De redirect die erop zit is maar half. De DNS is er 30 minuten na de video uitgetrokken, maar is nu weer terug. Je kunt met deze url nog op de login pagina komen:
              https://acc-spookslot-metaverse.eftelingdigital.nl/signin?sign_in

Mennoo_ Over de inlogpagina: Die was volgens mij al vrij snel offline gehaald (lees 1 dag later) toen ze erachter waren gekomen dat de link was uitgelekt.

Daar zou je als communicatieafdeling toch vooraf over nagedacht moeten hebben... al tijdens het filmen, de edit en al helemaal tijdens de viewings. 🥸

John Dat lijkt me op broddelwerk. Zoiets als de metaverse is niet opgezet door een enkele ICT-er, maar door een flink bedrijf. Die zou zoiets toch degelijk moeten doen?

Mennoo_ Wat is de echte 1 april-grap? Je gelooft 't niet, maar De Efteling heeft de video die jij linkt geblokkeerd voor mijn locatie (VS).

Als deze NFT echt bloedserieus blijkt zijn ze in Kaatsheuvel de weg kwijt hoor.

Jules Dit is de echte: https://www.looopings.nl/weblog/22213/Efteling-kondigt-nieuwe-soundtrack-aan-voor-Carnaval-Festival-vanaf-1-april.html

Het is echt een hele rare keuze die de Efteling hier heeft gemaakt. Ik vroeg me nog af, kan het zijn dat het gebruik van de NFT ook onderdeel van de deal was die is gemaakt met het bedrijf waarmee deze VR ervaring is ontwikkeld? Zou zo snel niet weten waarom ze dat zouden willen, maar ik kan me ook geen goede reden indenken waarom de Efteling dit vanuit zichzelf zou willen…

Misschien een stomme vraag, maar ze kunnen die NFT’s toch ook gewoon los koppelen van de metaverse ervaring? Waarom heb je een NFT toch en kun je niet gewoon inloggen met een wachtwoord?

• Kevjoe heeft hierop gereageerd.

mikeee Omdat een wachtwoord geen buzzword is. En omdat je in principe een wachtwoord geen "eigendom " is. In principe kan je de NFT verkopen, maar dan verliest de vorige eigenaar de toegang.
                    Met een wachtwoord is dat in principe ook zo, maar daar loop je altijd het risico dat de originele eigenaar het toch nog probeert aan te passen of te resetten. Met een NFT kan dat niet.

Dat gezegd zijnde, voor dingen zoals dit is een NFT niet echt een meerwaarde in mijn ogen.

Mennoo_ Denk dat je toch iets te voorbarig was en te zeker van je eigen standpunt.

Toch blij dat ik in mijn post ook had gezet "Nou ja, zaterdag zullen we het wel weten".
                    Ik wacht het nog heel even af, maar denk dat je gelijk hebt 🙁 Ik zie het niet gebeuren dat Efteling dit jaar twee 1 aprilgrappen uithaalt, dus ben bang dat de NFT's nog wel eens waarheid kunnen zijn... oei oei oei.

Even voor de mensen die het niet weten. De Efteling organiseert verschillende fysieke “uitlegsessies” die allemaal plaatsvinden na 1 april waar het personeel zich voor in moet schrijven om bij te wonen. Lijkt me dan heel sterk dat het om een grap gaat wanneer er nog na 1 april acties ondernomen worden.

Zojuist de volgende post op Reddit gevonden, best interessant:

• Niek heeft hierop gereageerd.
                      • John vindt dit leuk.

Bedankt! Je kunt op de hierboven genoemde Reddit post alle info vinden. Knap werk van Marbletm!
                        Ik ben geen held in 3d tools en heb een online viewer gebruikt voor wat extra shots.

Ze zijn zo technisch vooruitstrevend met hun NFT, maar vergeten vervolgens om die veilig op te slaan, klasse werk daar in Kaatsheuvel!