Inderdaad, prachtig nieuws! Ik hoop dat de Efteling groeit, maar niet te veel. Ik vind dat de beperkingen van de milieuvergunning gerechtvaardigd zijn om de natuur te beschermen. Een verstikkend laagje stikstof is niet goed voor de natuur, dus hopelijk groeit de Efteling niet te veel.

• R013 heeft hierop gereageerd.

Even voor mijn info. Als de verkeersbewegingen zo belangrijk is, waarom wordt er dan geteld in bezoekersaantallen? Volgens mij kan de Efteling toch enorm nauwkeurig aangeven hoeveel parkeerticket er verkocht zijn. 4 miljoen bezoekers die allemaal alleen met de auto komen, of 5,5 miljoen bezoekers die via bussen (schoolreisjes), volle auto's of met de fiets komen. In theorie zullen de verschillen niet zo extreem zijn, maar de bezoekersaantallen hoeft niks te zeggen over de verkeersbeweging.

Robkuh84 hier zat ik vanmiddag ook over na te denken, maar ik denk dat hier vast ergens rekening mee gehouden is in die gekke natuurwet.
      5 miljoen mensen is gekozen omdat ze niet mogen groeien. Als ze voorheen parkeertickets in plaats van bezoekers vermeld hadden dan had het aantal in die wet waarschijnlijk op 3 miljoen gelegen in plaats van 5 miljoen.

John Dat komt wel akelig dichtbij de 5 miljoen. Hopelijk krijgen ze binnenkort een betere vergunning. Zou wel erg zonde zijn als de ontwikkeling van de Efteling tot stilstand kwam.

Ruubje Ik hoop dat ze flink door blijven groeien de komende jaren , er zit nog genoeg rek in en de Efteling is zelf genoeg met het klimaat bezig. Dat woke gedoe word ik wel een beetje moe van. Ga eerst maar eens aankloppen bij grote vervuilers als Shell. Dan erbij proberen we als kikkerlandje een wereldwijd probleem aan te pakken , waar er echt godvergeten veel landen zijn waar het stikstof probleem zogenaamd niet eens bestaat.

On:

Gefeliciteerd Efteling met deze hoge aantallen! Ik voelde het al een tijdje aankomen omdat je in het park echt merkt dat het het hele jaar door drukker is. Zelfs de aller-rustigste droge dagen zijn allang niet meer zo rustig als vroeger.

Op naar de 7 miljoen , inclusief strookrijk en nog een helehoop ander moois!🎉👏

Wat hebben we toch eigenlijk geluk dat we zo’n gigant in de pretparkwereld in ons kikkerlandje hebben liggen😁

Lightrailverbinding tussen Tilburg en Kaatsheuvel lijkt nu nog meer nodig dan ooit. Zou wel een mooie ontwikkeling zijn. Geloof ik zijn er sowieso nationale doelstellingen om in 2040 meer lightrailverbindingen te hebben in stedelijke gebieden. De bus is uiteraard ook nog altijd een optie maar als je met een lightrail tussen 10-15 minuten voor de poort kan staan vanaf Tilburg Centraal word het wel aantrekkelijker om voor het OV te gaan, vooral als parking nog duurder gaat worden.

BlueSpirit Wat ik verder bijzonder vind is dat het grootste deel uit schoolreizen en abonnementhouders bestond

Heb je hier de precieze cijfers van? 😃

R013 Dat we zogenaamd het braafste kindje van de klas proberen te zijn als Nederland is ook weer totaal achterhaalde onzin. De waterkwaliteit is hier bijvoorbeeld extreem slecht en eikenbomen beginnen af te sterven door te hoge stikstofwaarden. Dat is weer het andere uiterste: totaal je kop in het zand steken. Ik ben het wel mee eens dat we de echte oorzaak moeten aanpakken en dat zijn niet de auto's richting de Efteling maar vooral de landbouw maarja die komen dan met hun trekkers het land op stelten zetten gesponsord door de agrireuzen waardoor ze tegelijkertijd ook uitgeknepen worden. Dus een oplossing zie ik zo snel niet vooral niet als ik die resultaten van de peilingen zie in Brabant zullen de boeren wel hun zin gaan krijgen en de bouw stagneren.

RoelRoel Ik noem maar een paar landen : Zuid-Afrika , Brazilië , Peru. Die geven er helemaal niks om en daar zit nou juist te extreme vervuiling. Wij gaan er als klein landje helemaal niets aan kunnen veranderen, of is straks alles weer goed als we allemaal electrisch rijden en elke stad bedolven is onder zonnepanelen en windmolens?

Dat braafste kindje proberen we ook in deze wel degelijk weer te zijn , en dat kost ons alle een hele hoop geld. Hoe meer we er in mee gaan hoe erger het word.

Ik ben tegen uitbreiding op bestaande natuurgebieden waar daadwerkelijk bomen staan en wild leven is. Maar een oppervlakte als bijvoorbeeld het Golfterrein mag van mij tot de nok toe volgebouwd worden.

Ik heb er verder geen verstand van en reageerde puur vanuit mijn gevoel met betrekking tot de Efteling. Ik hoop gewoon echt dat we nog een hoop mooie uitbreidingen gaan zien in de toekomst , want een dagje natuur in de Efteling is voor mij het allerfijnste wat er is😁

R013 een dagje natuur in de Efteling

Dit is net zoals roepen dat je zo graag in het ruige bos van Amsterdam rondloopt. Verder zeg je een hoop, en blijkbaar vanuit een onderbuik. Dus er echt op ingaan is niet zo zinvol. Want ik je oprecht wil meegeven is dat wanneer iedereen zo redeneert deze aarde inderdaad over een aantal decennia definitief naar de klote is om als mensheid op te kunnen functioneren.

We hebben dit soort vergunningen met een reden en ik ben heel blij dat we ze hebben. Het gegoochel met cijfers vanuit de Efteling stoort me dan ook, want ze zitten er boven en tegelijk zitten ze er ook weer onder. Ik beschouw dat als creatief boekhouden en ben benieuwd of dit stand gaat houden wanneer een belangenvereniging dat gegoochel zou laten toetsen. De provincie is niet voor niets als een keer teruggefloten op deze vergunning.

Sowieso vond ik de uitspraken dat men dan wel de boete betaald een dikke middelvinger naar de overheid/de vergunning. Die boete is een pressiemiddel, en blijkbaar moet die dan zwaarder worden gemaakt zodat het economisch verlies zwaarder wordt om het ecologisch verlies te compenseren.

Michael Die dikke middelvinger naar de overheid is dan inmiddels ook wel geplaatst, het gesprek over de ‘wereld’ over dit onderwerp is altijd eentonig en er zijn genoeg mensen die er wel verstand van hebben die het iets genuanceerder zien dan jij en de overheid het wil laten doen geloven. Ik vind het oprecht best wel eng om te zien dat na het grote corona circus er nog steeds zoveel vertrouwen is in deze engnekken in Den Haag maargoed.

Dat de wereld veranderd kwa natuur staat als een paal boven water , dat we er invloed op hebben is ook waar natuurlijk. Maar laten we vooral niet vergeten dat de aarde altijd veranderd. Dat is niet iets van vandaag😁

R013 engnekken in Den Haag

Als dit de toon is waarop je je punt denkt te moeten maken zijn we inderdaad wel uitgediscussieerd.

Michael Ik beschouw dat als creatief boekhouden en ben benieuwd of dit stand gaat houden wanneer een belangenvereniging dat gegoochel zou laten toetsen.

Het lijkt mij dat de Efteling haar bezoekers telt volgens conform de gebruikelijke rekenmethodes welke in de wereldwijde pretparken sector gebruikelijk is, dus ook zoals een Europa Park en Disney haar bezoekers berekend, daardoor kan de afdeling commercie weer termen als 'Het derde best bezochte pretpark van Europa' etc naar buiten kan slingeren 🙂

1991 dat begrijp ik wel, maar daarmee zit er nu ergens in de blog een disclaimer verstopt waarin duidelijk moet worden dat men eigenlijk wel binnen de vergunning is gebleven. Je kan dus concluderen dat er 700.000 bezoeken zijn verkocht afgelopen jaar. Was bosrijk bezoekers tellen als 1 bezoeker (lees verkeersbeweging), maar voor meerdere bezoeken. Dus 1 overnachting is 1 bezoeker met 2 bezoeken. Slimme boekhouder kan nu wel beetje grof uitrekenen hoeveel bedden men afgelopen jaar heeft verkocht 😉

En de Efteling heeft ongetwijfeld ook niet gekozen om allemaal zo te moeten splitsen, maar die dubbele cijfers publiceren voelt gewoon matig.

Fijn dat de Efteling in 2022 zo goed bezocht werd door nationale en internationale bezoekers. Het is een hele prestatie om nog bij de Top 5 van Europa te horen.

Die nieuwe rekenmethode binnen de natuurvergunning om het aantal bezoekers te vervangen door het aantal verkeersbewegingen klinkt echter als een typisch VVD-geitenpaadje waar later weer problemen van komen. Zou de Efteling ook stikstofrechten kunnen kopen net als Rijkswaterstaat en Schiphol? Juridisch blijkt het kennelijk allemaal te kloppen tegen de wens van het kabinet in.

Michael Dit terwijl je zelf de term dikke middelvinger naar de overheid gebruikt.

Dat jij denkt dat ik daarmee mijn punt wil maken vul je dan weer zelf in. Het zijn in mijn optiek engnekken en daar valt ook deze hele milieu-laat de burger maar betalen-“crisis” onder.

Probeer jezelf ( zeker als mod ) niet zo boven een ander te zetten als je zelf ook dusdanige dingen met middelvingers in je comment gebruikt.

Mag ik je er trouwens op wijzen dat de Efteling gewoon doet waar de (lokale) overheid op wijst en je dus ook onterecht de Efteling beschuldigd van sjoemelen met cijfers? Afijn,

Fijne avond🤣

R013 Maar laten we vooral niet vergeten dat de aarde altijd veranderd. Dat is niet iets van vandaag😁

Hou gewoon je mond als je zelf al toegeeft dat je er geen verstand van hebt, verder dan een aaneenrijging van drogredeneringen en dooddoeners als het bovenstaande kom je niet. Of dat te 'woke' voor je? Alles wat je niet leuk vind is 'woke' toch?

Liampie Dus je zegt nu dus eigenlijk dat ik op een forum mijn mond moet houden, wie ben jij überhaupt om mijn mond te komen snoeren? Ga heen 🤡

Jou post is compleet inhoudsloos en ook nog eens op de man gericht. Vraag me dan toch af wie er hier het verkeerde pad bewandelt.

Verder geef ik netjes aan dat ik dit HOOP , ik zal het even in caps doen voor je. Net als dat degene waar ik op reageerde vanuit zijn gevoel reageerde. Word een beetje moe van de types die me terug komen fluiten omdat ze het allemaal zo goed weten.

Reageer eens op een ander zoals je in het echte leven buiten het forum ook zou doen , face to face had je dit nooit zo gezegd ( en das maar goed ook)

• John heeft hierop gereageerd.

Nevz Zou de Efteling ook stikstofrechten kunnen kopen net als Rijkswaterstaat en Schiphol? Juridisch blijkt het kennelijk allemaal te kloppen tegen de wens van het kabinet in.

Hebben ze dat niet al gedaan met die boerderijen in de omgeving?

Liampie en R013, ho ho ho!

Tijd om even te ademen en vooral niet meer te reageren op elkaar omtrent dit thema. Ik heb niet het idee dat jullie er met elkaar uit gaan komen, dat hoeft ook niet. Maar laat je niet opjagen door elkaar!