Wil overigens er even bij opmerken dat er 2 of 3 medewerkers bij de entree stonden, en het nog mis ging met de even en on-even kant. 🙂 Mensen lopen gewoon door, zonder te kijken. Aan de ene kant dat je dat 'dom gedrag vinden', want lezen. Aan de andere kant kan ik ook helemaal snappen dat je hier als gast helemaal niet aan denk, gewoon die attractie in wilt, en gewoon aansluit bij de rij zonder er verder een gedachte aan te geven of überhaupt iets meekrijgt van dit hele experiment. En dat is je goed recht wat mij betreft op een dagje uit waarbij je je probeert te ontspannen, of druk ben met hele andere dingen zoals je kinderen of gezelschap waarmee je bent.
Daarnaast gaat het inderdaad altijd voelen alsof de andere rij langer voelt. Voor mij voelde het zeker langer, in het treintje waarin ik instapte was ik de enige persoon vanuit de 'on-even rij', en werd ik als Single Rider gebruikt waarbij plaatskeuze of voorkeur absoluut niet gewenst was door de grouper. Dan kan je je afvragen, waarom zijn er überhaupt nog vrije plaatsen, er zouden toch toch alleen even-aantallen in de andere rij staan? Naja, niet dus, want er waren twee plekjes over waarvan ik er 1 heb opgevuld. In een trein die in theorie geen vrije plekken meer zou moeten hebben. Trein van mij vertrok met een lege stoel. In de trein na mij werden 3 rijen (2x3) gevuld vanuit de on-even rij, alsnog had ook die trein nog een enkele lege plaats.
Wellicht kan je hierdoor bijna concluderen dat het een inefficiënter systeem is. Doordat je niet altijd single riders gereed heb, maar vaak groepen van 3 of 5 uit de on-even rij, kan je niet altijd meer betrouwbaar de hele trein vullen als er een enkele lege plek overblijft. Het is veel meer werk en complicaties voor de grouper, met minimale winst of zelfs verlies van capaciteit, wat extra personeel kost bij de entree van de attractie, en verwarring of een 'oneerlijk gevoel want andere rij is korter' gevoel brengt bij de bezoekers.
En dan komt ik ook gewoon weg weer terug bij mijn originele punt, het is totaal onnodig. De Efteling heeft de afgelopen jaren de capaciteit hartstikke goed op orde, waarbij wachtrijen in het park zelfden boven de 60 minuten uitkomen. En bij de Python zelden boven de 40min. 🙂