Japio Om het vertrek van Olaf Vugts hoeft de Efteling niet heel rouwig te zijn denk ik. Iemand die zijn titel gekocht heeft en vooral door maar lang genoeg blijven zitten en connecties op de plek is gekomen waar hij uiteindelijk een grote vinger in de pap heeft gehad.
Rake woorden, exact deze bijsmaak heeft voor mij altijd aan Vugts gekleefd. Ik ben nooit groot liefhebber van zijn werk geweest en zie vooral zaken die in mijn ogen beter anders aangepakt hadden kunnen worden. Ja, ik vind het bij vlagen zelfs knap hoe hij fout op fout op fout op zoveel verschillende terreinen stapelde - zij het personeelsbeleid, attractietechiek, conceptontwikkeling of marketing.
Opvallend genoeg wordt in de blogpost over zijn afscheid met geen woord gerept over De Vliegende Hollander. We zullen wellicht nooit weten of-ie met zachte dwang óf de mantel der liefde door de achterdeur werd uitgezwaaid, maar ook de Efteling lijkt in te zien dat het tijd is om de blik op de toekomst te richten. Op 'n nieuw tijdperk!