Ik kom ineens dit tegen op Twitter, dat rangeer gebouw van Joris en de Draak was voorheen toch niet zo ver dicht getimmerd? Bizar trouwens op hoeveel plekken tegelijk er groot onderhoud word gedaan op dit moment, het gaat maar door! 😃

Ik had even een blog bericht gemist kennelijk, daar meldde de Efteling afgelopen week namelijk het volgende:

Onderhoud Joris en de Draak
Van 16 tot en met 27 september gaat houten racerachtbaan Joris en de Draak in onderhoud. Naast het reguliere onderhoud worden er ook wat wijzigingen doorgevoerd.

Aanpassing toegang voor gasten met beperking
Op dit moment kunnen gasten met een beperking via de uitgang de attractie bereiken. Tijdens dit onderhoud wordt er bij de gewone ingang van de attractie een extra afslag gemaakt, waar bezoekers met een beperking gebruik van kunnen maken. Zo hoeven zij niet meer tegen de stroom van uitgaande bezoekers in te gaan. Daarnaast is onlangs een kleine overkapping bij de wachtruimte voor gasten met een beperking geplaatst om een betere beschutting te bieden voor wachtende bezoekers.

Rangeergebouw beter beschut
In het rangeergebouw van Joris en de Draak worden de treinen geplaatst als de attractie gesloten wordt. Dit gebouw heeft nu alleen een dak, maar krijgt tijdens het onderhoud ook zijmuren. Zo staan de treinen tijdens koude winterdagen en -nachten beter beschut. De bedoeling is dat de treinen op deze dagen sneller inzetbaar zijn en daarmee de capaciteit verder verbeterd wordt.

Andere capaciteitsverbeteringen
Bij de vorige onderhoudsbeurt in maart is er een vijfde trein aan de Joris en de Draak toegevoegd om de capaciteit te verbeteren. Zo zijn er altijd twee sets van 2 treinen beschikbaar, ook als er een trein in onderhoud moet. In 2018 is er ook een Single Rider ingang toegevoegd om de lege plekken zoveel mogelijk op te vullen.

Zie ook hier.

Beetje verwarming in die schuur erbij en dan hoef je je toch wat minder zorgen te maken over koude olie en harde wielen. Opvallend wel dat dit pas jaren na de bouw gebeurd. Zouden er zoveel problemen zijn geweest die hiermee te voorkomen zijn?

7 dagen later

Nog meer werkzaamheden achter de Pirana. Zou dit verband houden met Max & Moritz (extra infrastructuur?) of zou men hier de verkanting gaan vernieuwen?

Waar zijn ze nu toch mee bezig? Iemand enig idee?

    Misschien het eiland bereikbaar maken voor rolstoelen? Ik zeg maar iets.

    Er wordt geen extra brug gemaakt. De vijver is tijdelijk leeggepompt voor renovatiewerken aan de beschoeiing rondom de vijver. Omdat het water in verbinding staat met andere vijvers is er tijdelijk wat zand en klei in gegooid zodat ze niet hele park hoeven leeg te pompen.

      Onderhoud bij Villa Volta, waar een onderdeel vervangen lijkt te worden.

        Michael Ziet eruit als de lucht compressor die gebruikt wordt binnen in de attractie.

        • Tonnie heeft hierop gereageerd.

          Hjalmar
          Vrijwel zeker dat dit een hydrauliek systeem/pomp is en geen luchtcompressor.
          Lucht hebben altijd ronde buisachtige tanks ivm dit beter voor de druk is.
          Dit is meer model badkuip, en dat past beter bij een hydrauliek systeem, maar ik zou denken dat de trommel en bank een groter model hebben dan dit.

          Ben benieuwd, ze hebben veel problemen gehad dit jaar met de Villa Volta en je kon ook soms merken dat de trommel en bank tegen elkaar schuurde, ik hoop dat ze dit gaan aanpassen

          In het station van Joris en de Draak (water) zag ik trouwens gisterochtend een blauwe (konings)mantel hangen, bij de operator hing er ook één, een maatje groter. Ik kon niet zien of er bij vuur dan een rode mantel hing. Hij leek op een hanger te hangen, maar of ze hier dan iets mee gaan doen?! Misschien een dappere ermee tooien opdat hij de draak verslaat 😉

          • Tonnie heeft hierop gereageerd.

            Doornroosje Klinkt leuk, maar echt tijd daarvoor heb je ook niet in het process van treinen dispatchen.

              Tonnie Nee precies, dat was ik me ook al af aan het vragen. Het leek niet alsof hij er hing als decorstuk, vandaar dat ik het me af ging vragen.

              Waarom zou je als park zoveel investeren in een doodse vijver? Was het dan in zodanig slechte staat? Of wordt alles in gereedheid gebracht voor een flying coaster? Wie zal het zeggen…

              • Marvin heeft hierop gereageerd.

                Tim Waarom zou je als park zoveel investeren in een doodse vijver? Was het dan in zodanig slechte staat? Of wordt alles in gereedheid gebracht voor een flying coaster? Wie zal het zeggen…

                Ik denk dat het eerder gewoon onderhoud is. Eens in de zoveel tijd moet je dat hout van de beschoeiing simpelweg vervangen anders rot het vanzelf een keertje weg. Niet alle werkzaamheden zijn altijd direct te linken aan attracties.

                Grappig trouwens om de tweede voorshow ruimte zonder Hugo te zien. Nooit geweten dat er achter hem een gat in de muur zit!

                  Marvin Dat gat is bij de invalide show. Vanuit daar kun je Hugo dus van de achterkant bekijken 😎