BlueSpirit Volgens mij heeft Fons inderdaad een aantal keer vermeld dat ze niet voor 2027 gaan beginnen in Strookrijk, dus dat klopt wel. Ik verwacht overigens wel dat de Efteling misschien nog meer zonnepanelen gaat aanschaffen voor boven de parkeerplaatsen en ik gok ook op meer batterijen om stroom op te slaan. Toch gaan ze die aansluiting wel nodig hebben voor die launch coaster met een hoge piek belasting.
Maar we weten zo’n beetje wel wat de planning gaat worden de komende jaren. Danse Macabre opent dit jaar nog, het hotel volgend jaar in 2025 met een nieuw sprookje, Raveleijn upgrade in 2026 en misschien een vervanging van Fabula in de jaren daarna.
Danse Macabre en ‘t Grand Hotel zouden met het huidige stroomverbruik goed komen. Ik gok dat Raveleijn ook niet per se heel veel meer stroom gaat gebruiken dan nu het geval is, maar daarna zitten ze misschien wel enigszins aan de max qua grote attracties zonder risico’s te lopen.
Het is dan ook goed dat ze in 2027 die aansluiting krijgen. Dan is er letterlijk en figuurlijk een kink uit de kabel en zouden ze een attractie op de plek van bijvoorbeeld Fabula kunnen openen in 2027/28 om daarna bij Strookrijk iets te openen in 2028/29.