PretparkPower Even los van het feit wat de Efteling heeft gekozen. Het moment dat je kiest voor plastic bekers dan zijn ze toch nog steeds niet duurzaam bezig?
Eens. Ik zou veel liever glas of keramiek zien, dat drinkt uiteindelijk het lekkerste, maar dat blijft zeker in NL lastig op uitgiftelocaties. Het gaat natuurlijk nogal lelijk kapot als het valt. En scherven brengen dan in grote mensenmassa’s geen geluk.
Overigens is het überhaupt af en toe de vraag wat écht duurzaam is. Ik weet dat in dit geval ook niet, buiten het zwerfafvalprobleem kán plastic over de levensduur nog geeneens het slechtste product zijn.
Als ik het eerder aangehaalde looopings artikel zie wil het park naar een duurzaam (klinkend) alternatief, namelijk bamboe. Ik hoop dan wel dat ze dit artikel (en vele andere waarschuwingen) gelezen hebben. Het kán kankerverwekkende eigenschappen hebben. 🫣
https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/let-op-met-servies-van-bamboe-of-mais-en-melamine.aspx
Progress Het is een bedrijf, daarin werken mensen. Dan worden er weleens vergissingen gemaakt of zijn er tegenvallers, waarna een oplossing geïmproviseerd moet worden. Ik kan je garanderen: dat gebeurt in elk bedrijf.
En wat betreft het vervangen van de plastic of karton met plastic bekertjes ben ik daar net zo gefrustreerd over.
De hele wetgeving hieromheen zat er al zó lang aan te komen en er is zoveel over gecommuniceerd dat ik het van alle bedrijven die hier (te) laat mee zijn, ik het belachelijk vind. Inclusief overigens mijn eigen werkgever, die duurzaamheid ook vooral als een moetje ervaart.
En tuurlijk moet alles betaald. Maar voor een bedrijf als de Efteling wat een heel groot deel van de omzet uit F&B haalt, vind ik dat je met dit soort veranderingen er bovenop moet zitten.
Sterker, je benadeelt door het laat oppakken van deze wijziging al lang je gasten door bijvoorbeeld nog amper tapbier aan te bieden.
Ik wil echt niet altijd Europapark aanhalen, want ook daar gaat genoeg mis, maar het is aan de andere kant nou eenmaal erg vergelijkbaar.
Waarom is daar qua statiegeld bekers wel alles goed gelukt, met heerlijk drinkende hard plastic glazen op de uitgiftelocaties?