Mark Ik probeer vooral te duiden, hoe tegenstrijdig zaken lopen. Knullige beslissingen worden afwisseld met de grootste pracht en praal, de tegenstrijdigheid voelt daardoor groter.
Ik had al een vermoeden dat dit tijdelijk zou zijn, of in ieder geval de hoop. Maar hoe krijg je als groot park, grootste attractie in NL op verre afstand en wereldwijd een grote speler, het voor elkaar met al het uitstel wat er er ook nog eens geweest is omtrent statiegeld om niet tijdig een goede oplossing te hebben?
Het is een bedrijf, daarin werken mensen. Dan worden er weleens vergissingen gemaakt of zijn er tegenvallers, waarna een oplossing geïmproviseerd moet worden. Ik kan je garanderen: dat gebeurt in elk bedrijf.
Van de meeste bedrijven vallen dit soort zaken ons echter niet op. Maar de focus op de Efteling hier is zó groot (ongezond groot denk ik soms wel eens) dat van elk klein dingetje meteen een halszaak wordt gemaakt.
Op Amerikaanse fora zie je hetzelfde als het over Disneyland of WDW gaat. De Efteling is hier écht niet uniek in en Disney bewijst dat grote bedrijven niet immuun zijn voor dit soort situaties.
Om dan gelijk met termen als ‘greenwashing’ te gaan smijten zoals ik hier zie gebeuren, vind ik echt overtrokken, zeker als een bedrijf vele miljoenen investeert in verduurzaming op andere fronten. Ja, het kan beter, maar hoe erg is dat nu helemaal?