Als ik de Efteling was zou ik de abonnementen compleet gaan herpositioneren, maar dit is wel stof voor een compleet apart topic. Er zijn relatief veel liefhebbers van de Efteling waar veel meer nog verdiend kan worden. Ik zou het model Efteling+ gaan noemen.
Efteling+ is een nieuwe service die alles heeft voor je als liefhebber. Een streamingservice, exclusieve merchandisedrops en extra insights. Daarnaast zitten er nog voordelen bij voor als je in het park bent, maar zich ook meer focus op de theatershows en dingen daarbuiten. Je krijgt hierbij geen gratis entree tot de Efteling maar betaalt slechts 19 euro per bezoek. Het zou rond de 8 euro per maand kunnen gaan kosten.
Efteling+ Lite heeft naast alle bovenstaande voordelen ook nog entree buiten de schoolvakanties, weekenden en drukkere periodes en zou alleen scanbaar zijn vanuit de app. Ongeveer 16 euro per maand
Efteling+ Max geeft 365 dagen per jaar toegang, ook met oud en nieuw en anderen evenementen, 25% korting in de souvenirwinkels en in de horeca en aparte garderobe. Ook meer inkijkjes en excluvises nog. Prijs zou rond de 32 euro per maand uitkomen.
Door de verschillende opties ver van elkaar te positioneren en ook goedkopere opties aan te bieden kun je fans beter aan je binden. Daarnaast ontlast je de Efteling in de drukke vakanties en weekenden van jongeren met een jaarkaart die ook doordeweeks soms kunnen. De abbohouderspieken gaan daardoor afvlakken. Het duurste abonnement zou juist dan weer beter inspelen op mensen die in de buurt wonen en echte die-hard fans die vinden en ook nu al soms vriendentickets bijv opmaken om op blokdagen naar binnen te gaan.